Saknad katt såldes på Blocket
Under en period har jag sett på nätet hur en kattägare har efterlyst sin katt här i ett närområde. Kattägaren har bl.a. annonserat i flera lokala FB-grupper för bortsprungna och upphittade djur, utan resultat.
Vad jag förstår så är katten okastrerad, och det har varit lite oklart hur det har varit med IDmärkning och registrering, men som jag har fattat det så har katten inte varit IDmärkt OCH reggad, möjligen IDmärkt.
Så nu för ett par veckor sedan låg katten plötsligt ute på Blocket där den såldes som avelshona för 500 :-. Ägaren kontaktade polisen, försökte få köpa tillbaka katten (men blir nekad det av säljaren) o.s.v.
Hur det har gått vet jag inte riktigt. Senaste inlägget på Facebook är borttaget så jag hoppas förstås att det har ordnat sig, och att ägaren nu tar sitt ansvar och kastrerar, IDmärker och reggar sin katt.
Men nog hade det varit intressant att veta hur upphittaren tänkte…?
Upphittaren bor i samma område som kattägaren.
Försökte upphittaren ö.h.t. hitta kattägaren? Eller trodde hon att katten var övergiven? Eller var syftet redan från början att ta in katten för att sedan försöka tjäna några hundralappar på den?
Tveksamt om jag någonsin får veta.
Eller ska man tänka att en katt som inte är IDmärkt och reggad är "ingens katt", och att det därför är rätt att ta in och omplacera katten…? (Dock inte som avelshona kanske då….).
Jag tänker också mycket på den där eviga frågan om alla katter som "försvinner spårlöst"…. Var tar de vägen?
Hur många av dem hamnar på Blocket?
Men det här är väl ytterligare ett skäl till att IDmärka och ägarregistrera sin katt + att man ska se till att ha riktigt bra bilder på sin katt inklusive bilder på ev. särskilda kännetecken….
I kväll läser jag om ytterligare en katt som har försvunnit - nu i mitt omedelbara närområde… Jag gissar spontant att den katten har blivit instängd någonstans av misstag, men vad vet man… Kanske ligger också den snart utlagd på Blocket för försäljning…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Såg du Blocket-annonsen och är du själv säker på att det var den saknade katten? Att saknade katter troligen är stulna för att säljas på Blocket av upphittare/tjuv är något som ofta nämns när katter försvunnit, men att det verkligen sker är nog extremt ovanligt. Iallafall om ägaren faktiskt lagt två strån i kors för att ge sig tillkänna.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag såg en skärmdump på annonsen.
Det är nog dessvärre utan tvivel samma katt (mkt speciell teckning), och katten säljs av person i samma område där katten försvann….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-12-18 21:37 av Uppkatten
Fy så hemskt!😧
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vad obehagligt!