I kväll ska katten dö
I kväll ska katten dö, står det i annonsen.
Det är ett piccollage med bilder på en ljus vacker katt.
Katten är 9 år gammal.
Och i kväll ska den avlivas.
Annonsen läggs ut under eftermiddagen, i en FB-grupp för saknade och upphittade katter.
Omplaceras inte katten före kvällen så blir det avlivning i kväll. P.g.a. ändrade familjeförhållanden.
Jag förfäras förstås över att en kattägare kan bete sig på det här sättet.
Men det är inte första gången jag möter en sådan här annons. Dessvärre.
Hur tänker du kring den här typen av annonser?
Och är det okej att avliva en frisk familjemedlem två veckor före julafton… och att ge medmänniskor några få timmar på sig att ev. försöka rädda kattens liv?
Vems är ansvaret?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nej men usch så hemskt, på alla sätt! 😢😿
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vidrigt beteende.
Jag blir förstås skogstokig när jag ser sånt. I många fall ligger det inte ens någon sanning i påståendet utan är bara något som annonsören slänger ur sig för att få lite fart på intresseanmälningarna.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Min första tanke var om katten möjligen hade kissat fel under dagen…..
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker att sådana annonser borde polisanmälas men det händer väl inget ändå. Fast det är väldigt fult att spela på folks känslor för att bli av med en oönskad katt eller annat djur.🥹
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tvi vale!
Sedan får man förstås hoppas att ingen veterinärmottagning tar emot en frisk katt för avlivning med så kort varsel, utan att veterinären istället rekommenderar omplacering/att ställa katten på kö till ett katthem….
Jag undrar också varför en sådan annons läggs ut i en grupp för saknade/upphittade katter, det vore väl rimligare att lägga ut annons i några av alla de omplaceringsgrupper som finns.
Och jättefult att spela på andra människors känslor. Katten är ALLTID kattägarens ansvar tänker jag. Väljer kattägaren att låta katten dö så är det kattägarens ansvar. Ansvaret kan inte läggas på andra människor för att inte de ryckte in och räddade katten. Ändå vill många kattägare lägga ansvar just på andra människor. Det är DE som ska rädda katten. Inte kattägaren själv. Ett mycket märkligt resonemang.
- Redigerat 2023-12-05 20:23 av Uppkatten
#4: Eventuella problembeteenden (eller sjukdomar) talas det i så fall tyst om för att inte avskräcka eventuella spekulanter. Det "fina" med att avlivningshota (enligt de som gör det) är förmodligen att de som svarar inte ställer några motkrav eller frågor av rädsla för att katten kommer avlivas om ägaren känner sig trängd. Väldigt snabbt och billigt sätt för kattägare att bli av med katter som inte längre är önskade eller som börjat bli lite besvärliga. En grundförutsättning för beteendet är dock att kattägaren saknar både samvete, empati och moral.
Sajtvärd Katter iFokus
Utseendemässigt var det här en vacker katt, som borde tilltala många bara genom sitt utseende.
Det gör ju också att jag tänker att det finns någon typ av problembeteende bakom annonsen…
Vad man också alltid behöver fundera kring i de här fallen är om det är någon typ av bedrägeri.
Börjar det kanhända med en annons om en vacker katt som ska avlivas, och därefter tillkommer det en massa utgifter för transport etc som mottagaren får stå för…..????
Och i slutänden så kommer det aldrig någon katt….???
#10: Ja, att annonsen läggs ut i fel grupp är ett varningstecken och ett "attraktivt" utseende kan vara valt med omsorg just för att så många som möjligt ska fastna på kroken. Vanligtvis är kommentarerna avstängda av annonsören själv för att all kontakt ska ske genom privata meddelanden, men det finns de som även låter kommentarerna vara öppna. Har du kollat annonsörens konto och eventuella andra annonser?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-12-05 20:43 av OberonsMatte
#11 När jag väl fick möjlighet att kolla närmare så var annonsen borttagen. Den kan inte ha legat uppe särskilt länge.