Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 106 ggr
Uppkatten
6

Fortsätter rädda katter ur träd

Den här killen är fantastisk!

Och nej, katter tar sig inte alltid ner ur träd själva. Däremot riskerar de att falla ner (och få allvarliga skador) när de blir i allt för dåligt skick där uppe…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/teddy-klattrar-efter-katter-i-tradtopparna-raddat-over-hundra--efuw80

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

För ett år sedan började Teddy Bayakhmetov klättra efter katter i träd. Det hela började när han såg ett inlägg på sociala medier om en katt i nöd. – Det var i närheten av där jag bor, så jag hörde av mig och sa att jag jobbar med höjdarbeten och kan ta mig upp överallt, säger han.
UlrikaD
2

Såg den precis inne på hans sida. Verkar som det tillkommit några till som erbjuder sina tjänster nu. Är ju himla bra med media som sprider hur det faktiskt funkar på riktigt.
Jag är alltid så rädd att någon ska ramla. Minns en katt 2020 som blev rädd och faktiskt ramlade ner och dog. Dock innan Teddys tid. Han har ju ett imponerande säkert handlag med katterna.💖

Uppkatten
2

Ibland får man nog väga risker mot varandra…

Absolut en risk när man plockar ner en katt (både för katt och klättrare), men att låta katten sitta kvar tills den faller är nog en än värre risk.

Tycker det ser jätteläskigt ut när han tar katterna i nackskinnet och ska försöka få in dem i någon nätpåse eller liknande….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

UlrikaD
2

#2 Ja, absolut. Men läste nyss ett inlägg om att detta kunde vara en orsak att inte fler erbjuder sig.
Hans räddningar ser man med hjärtat i halsgropen varje gång.
Och varje gång blir man lika glad när man hör hur han pratar med katterna. Så himla lugn.
Men momentet ner i säcken…rysare varje gång.

TccT
0

Tur att såna som han finns. Har han olika stora säckar för en stor katt blir ju extra svår i den lilla öppningen? Håller dom upp nån slags filt på marken oxå för att försöka ta emot katt som hoppar? Det är ju svårt att hamna rätt men ökar chansen iaf.

OberonsMatte
2

#2: Ja, den som försöker rädda katter ur träd utsätter sig också för risker. En erfaren katträddare och arborist la nyligen upp en bild på sin sargade arm och skrev att han hade blivit biten för första gången på 8 år. 4 dagar på sjukhus, operation och antibiotikakur och nu rehab och sjukskrivning i minst 2 månader framåt… Han skriver: "Inte jättekul för en egenföretagare och inte veta hur det blir med klättringen framöver"…

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

#4 Vet att en del håller upp ett spänt lakan under trädet, för att försöka dämpa fallet ifall katten faller.

UlrikaD
2
Dagens viktigaste nyheter och analyser med täta uppdateringar. Vi sänder direkt inrikes- och utrikesnyheter inklusive väder, sport, kultur, nöje och lokala nyheter. Dessutom intervjuer med aktuella gäster. Nyhetssammanfattningar varje hel- och halvtimme med start kl 06.00.
  • Redigerat 2023-11-30 13:18 av UlrikaD
Uppkatten
4

Yrkesklättraren Teddy Bayakhmetov har räddat 136 katter. Det började när han såg ett inlägg på sociala medier om en katt i nöd. Hör Teddy, som är ...
Uppkatten
5

Den här katten som jag räddade förut satt helt fast och kunde varken förflytta sig fram eller bak, Folket runt om trode den var död men den vara bara...
Uppkatten
3

Barnen kallar honom Spiderman. Proffsklättraren ”Ninjatay”, 29, har räddat 136 katter – men även papegojor och människor. – Jag älskar djur, och jag mår bra av
Uppkatten
1

Det finns en del jobb som är lite mer kittlande än andra! Teddy Bayakhmetov är reptekniker och jobbar alltid på hög höjd. Dessutom har han en egen, ideell verksamhet där han hjälper katter som har ...