Ställen där katten inte får vara?
Finns det ställen i din bostad där katten inte får vara?
Varför får katten inte vara där?
Hur gör du för att hålla katten borta?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Nej här finns inga sådana begränsningar tvärtom dom har tillgång till allt och den enda gången jag håller katt undan är när jag lagar mat och då beror det inte på katt utan mig som vill ha maten kvar för annars äter dom upp den 🤣
Katt måste få ha fri tillgång till sitt hem precis som vi allt annat är helt uteslutet och skaffar vi katt eller något annat djur vi kan inte begränsa dom och känner vi att vi ska begränsa djuren då ska vi inte skaffa djur dom ska ha full frihet i sitt hem precis som vi för det är vårt hem tillsammans med djuren ❤️
Mina katter hade tillgång till hela lägenheten.
Jag anpassade så gott jag kunde till katternas önskemål. Hittade de en plats de gillade som jag inte trodde skulle vara intressant så fick inredningen snällt anpassa sig i den mån det gick.
När jag bor så jag kan ha katter igen så kommer de få vara överallt.
Det finns så mycket fin och rolig kattinredning (klösalternativ, krypin, m.m.) idag så jag ser fram emot att få kattefiera boendet igen.
// Harley
Det har väl snarare varit vi som har varit och är inneboende till de katter vi haft och har.😉
/Maria
Givetvis får kisse vara var han vill - utom på matbordet. Det vore inte så bra för honom för han skulle sätta i sig allt som går att äta. 🐱
Inte på spisen heller så klart, eftersom han skulle kunna bränna sig där.
#3 Lite så är det. 😄😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vi har gasspis och den har Lakritz respekt för. Lågorna syns ju på annat sätt än på vanlig spis vilket är bra.
/Maria
Garderoben får dom inte vara i, min ena katt kan öppna garderoben och så lägger sig min andra katt på handdukarna och vi gillar inte när det blir massa päls på handdukarna så det sitter ett barnlås på.
Vi har vedspis och på något sätt förstår han, tack och lov, att den inte är bra att hoppa upp på. Elspis har vi bredvid och den får också vara ifred.
Inne i skåp och garderober får mina katter inte vara.
Inte under badkaret heller.
Att vara på spisen under pågående matlagning får de heller inte, men det har ingen av dem ens försökt…
Annars har de tillgång till hela lägenheten 😊.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Just det. Vi hade en rödvit långhårig katt som älskade garderoberna. Då hade vi t.om barnlås för han var fenomenal på att öppna 😉
Nuvarande Lakritz får gärna gå in.
/Maria
Jag hade en katt som älskade att dyka in i skafferiet…
Där fick det också bli säkerhetslås - avsett för småbarn 😊
Ja, helst inte i skafferi och garderober förstås, eftersom världens nyfiknaste katt kan bli inlåst …. Uthus likadant, måste vi alltid kolla innan vi låser …
Tvättstugan är absolut förbjudet rum för risken att dom kommer åt nåt medel. Alltid låst dörr dit trots att det är oförskämt😾
Frugan scrappar så där har en katt myycket att leka med så det är oxå kattfritt rum. Oförskämt😾
Badrummen får dom inte vara själva i.
Mina får vara överallt där de vill vara. Enda gången som jag säger nej är om nån kommer för nära ugnsluckan när jag öppnar den för att ta ut nåt. Är så rädd att de ska bränna sig.
Spisplattorna och diskbänken har de aldrig velat vara på och det är bra för det skulle jag inte tillåta.
Mina får inte vara på köksbordet och köksbänk & såklart spisen.
De är inte där när vi är hemma, sedan vet man ju inte annars
Skickat ner dem så fort de varit uppe och de har lärt sig fort.
Sedan då inte såklart i garderob eller skåp men är stängt så kan de inte komma åt ändå :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För mig är det självklart att katterna "får vara" överallt där de har möjlighet - dvs. ges möjlighet - att vara. Något annat skulle kännas helt meningslöst.
Eftersom jag inte uppskattar att kläder blir helt nerhårade innan jag ens använt dem håller jag garderober och byrålådor stängda. (Om Ruben hinner hoppa upp och lägga sig tillrätta på en hylla i garderoben när dörren öppnas får han vanligtvis ligga där en stund, men när han hoppat ner stänger jag dörren igen).
Eftersom varm spis innebär risk för brännskador ser jag till att katterna håller sig på behörigt avstånd när spisen används.
Sajtvärd Katter iFokus
Inte på matbordet när vi äter men annars överallt!
Tjena^^
Matbordet när vi äter har vi gett upp. Bara svansen inte är mot nåns tallrik gäller hos oss nu. Lite förvånad att alla är ok med tvättstugan faktiskt.

Jag har ett parallellkök och katten får inte vara på den sidan spisen och diskbänken är för sin egen säkerhet.
Hon får vara på den andra köksbänken, bordet, fönsterbrädan och uppepå vitrinskåpet.
Är hon lite för mycket ivägen vid matlagning eller måltid stänger jag ute henne från köket och så får hon hålla sig i resten av lägenheten tills jag/jag och gäster har ätit klart.