Inkallningssignal...?
Har du en inkallningssignal till din katt?
Hur låter den?
När använder du den?
Kommer katten?
Hur tränade du katten till att komma på inkallningssignalen?
Vad gjorde att du bestämde dig för att ha en särskild inkallningssignal?
Har du samma inkallningssignal till flera katter?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har ingen speciell
Ropar bara på dem, så kommer de.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Det är nog i sig att betrakta som en inkallningssignal, tänker jag. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag brukar klirra med matskålen så kommer Lakritz som ett skott.
/Maria

Min 9-åring kommer oftast om jag säger hennes namn. Om hon inte gör det ropar jag godis och då tar det bara sekunder innan hon sladdar runt hörnet.😄
Min 8-månaders kommer också väldigt snabbt på godis. Och alltid om jag ropar "bebis" i falsett. Nu är han ju inte bebis längre men det verkar ha fastnat;)
Ropa namnet har alltid fungerat. Men vår nuvarande katt är nästan döv, så nu fungerar bara att skramla med matskålen, men då är det nog mer matlukten han reagerar på, tror jag.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag använder kattens namn, men gör även ett särskilt klickljud (med tungan mot gommen). Jag har ingen aning om när eller varför jag började med klickljudet och det är inget jag medvetet tränat in, men min katt vet att det betyder att jag vill ha hennes uppmärksamhet. Hon reagerar oftast och är hon i ett annat rum kommer hon till mig.
När vi fortfarande bodde hos min mamma och det fanns fler katter så visste de att klickljudet var menat specifikt till min katt, och förutom att hankatten höll koll så att min katt inte fick något gott utan honom så reagerade de inte.
//Jessie
Jag brukar använda signalen "Kom (och så kattens namn)".
På en föreläsning nyligen sas det emellertid att man inte bör ha kattens namn med i en inkallningssignal.
Föreläsaren motiverade det med att många använder kattens namn även i andra sammanhang, t.ex. när de säger åt katten ("Nej, Lucifer! Fy!!!").
En inkallningssignal ska vara positiv och inte förknippas med negativa tillsägelser, utan enbart med positiv belöning.
Tankar kring det?
Den viktigaste inkallningen är den som sker utomhus (eftersom jag går ut med 3 okopplade katter) och då använder jag mig främst av nyckelskrammel om det är samtligas uppmärksamhet jag söker. För att mana på dem när vi t.ex. ska gå in säger jag "kom". Är det en enskild katt jag kallar på använder jag även kattens namn.
Inkallning funkar bra utomhus, men inomhus märks det att de förstår att det inte var något viktigt (eller så misstänker de att det är något skumt i görningen de få gånger det sker, t.ex. medicinering eller veterinärbesök)..
Jag behöver inte kalla på dem när det är dags för blötmat, för det märker de ändå (de reagerar både på ljuden och doften).
Sajtvärd Katter iFokus
#7: Jag har hört att man inte ska använda kattens namn i negativa situationer, men vid spontana tillsägelser kommer namnet vanligtvis automatiskt. I mitt fall är det vanligtvis "Loootus!!!" jag säger då. Oavsett vem av katterna som gör något väldigt störande… Vanligtvis ÄR det visserligen Lotus som gör det, men alldeles nyss var det faktiskt Ruben som klev rakt över tangentbordet för tredje gången och då sa jag "Loootus..äh, Ruuuben menar jag..!" 😅 Mina katter bryr sig ändå inte ett dugg om sådana tillsägelser - så det spelar nog ingen roll vad jag säger då.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-11-09 20:48 av OberonsMatte
#7: Det viktigaste är nog att man är konsekvent och inte använder namnet både vid inkallning och tillsägelse.
Jag använder bara namnen i positiva sammanhang och vid inkallning.
Jag behöver sällan säga "nej", men då gör jag det utan namnet.
#10: Jag tror att skillnaden i tonfall och vem som säger det har större betydelse än vilket ord som faktiskt sägs. En katt som kommer vid inkallning kommer för att den hör att ägaren kallar på den. Förutsatt att katten huvudsakligen förknippar ägaren med positiva saker (trygghet, värme och mat).
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-11-10 07:14 av OberonsMatte
#11: Ja, det stämmer nog att tonfallet är viktigare än själva orden.
Och även vem som ropar förstås.
Tyvärr finns det nog många som både gapar och skriker åt sina katter, och dessutom bestraffar katten på allehanda sätt.
Jag tycker att det är en klok tanke att försöka att använda kattens namn bara i positiva sammanhang.
Inom förskolan pågår ju också den här typen av resonemang sedan många år tillbaka; att man inte ska använda barns namn onödigt mycket i negativa sammanhang/vid negativa tillsägelser o.s.v.
#13: Ja, och även i hunduppfostran.
Nej, jag skulle aldrig "skälla" på katten och givetvis inte använda namnet på ett negativt sätt.
Om jag måste varna katten någon gång (för hans egen skull) gör jag ett vasst "tscht"-ljud.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Våra två katter som vi har sen 2019. De kommer bara om de själva vill. Har inget speciellt sätt att kalla på dem tyvärr. De har sina namn och jag pratar ofta positivt med deras namn nämnda till dem.
Önskar att vi hade en bättre kommunikation men det viktigaste är att katterna mår bra och det gör de.
Mvh
Mig