Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 69 ggr
Uppkatten
5

Toalåda till skygg katt

Lyssnade till en intressant kattföreläsning i kväll.

Där avrådde föreläsaren från att använda hoppa-i-kattlådor om man har en skygg/känslig katt. Att ta sig ner i en låda uppifrån innebär att katten tappar kontrollen, vilket blir en jobbig situation för den skygga/känsliga katten.

Av samma anledning avrådde föreläsaren från att använda lucka på kattlådor när man har en skygg/känslig katt.

Jag önskar att kattägare kunde ta till sig den informationen, för som katt ska det vara lätt att göra rätt när det kommer till att använda kattlådan.

Och vi måste se till kattens behov, snarare än till hur mycket kattsand det blir på golvet…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

Glädjande att höra! Jag tycker att lådegenskapernas betydelse märkligt nog ofta förbises i kattskötselsammanhang och den okunskapen kan verkligen få katastofala följder för både enskilda kattägare och enskilda katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
0

Min upplevelse är att det beror mer på katten i sig än om den är skygg/känslig.
Min känsliga katt går på sån låda men vill inte enbart ha sån låda men går bra att ha en tillsammans med annan låda. vet fall där det blivit bättre med sån låda.

Tror snarare man får testa olika lådor, beroende på individ på katten. Att det inte är kopplat till känslig/skygg. Men min upplevelse och erfarenhet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
3

#2 Ja, precis det är din upplevelse och erfarenhet. Erfarna kattbeteenderådgivare har dock en annan erfarenhet (och en bredare erfarenhet och kunskap om katter, inte minst när det gäller s.k. "problemkatter").

Jag tycker det är viktigt att landets kattägare får chansen att kunna hjälpa sina skygga/känsliga katter på ett så bra sätt som möjligt. Det kan de göra bäst om de får ta del av kattbeteenderådgivarnas samlade kunskap.

Det är på inget sätt naturligt för en katt att hoppa ner i ett svart hål för att instängd i mörkret uträtta sina behov.

Här handlar det om att maxa förutsättningarna för så många skygga/känsliga katter som möjligt. Tänker jag. Det handlar inte om att hänvisa till anekdoter om möjliga enstaka undantag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#3 Fast bara för att det är kattbeteeenderådgivare betyder det ju inte att de enbart ha rätt? Pga deras erfarenhet? Man måste ju gå på katten och ingenting annat.

Svart hål? det är det inte på mina katters låda i alla fall. Ljust och bra :) Men beror på vilket modell man har. Inte mörkare än låda med huv på.

anekdoter? Vad betyder det? Aldrig hört det ordet innan.

Det är väldigt blandat och vet många katter som varit skygga eller som är försiktiga där såna lådor fungerar utmärkt. Så som sagt man måste gå på katten, man kan inte säga att det är majoriteten som är si eller så kring lådor

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
1

#4 Seriösa kattbeteenderådgivare har en omfattande utbildning och ger rekommendationer baserat på kunskap/vetenskap/gemensam erfarenhet.

Har man en skygg/känslig katt med toabekymmer är det inte läge att börja prova "hej vilt" efter eget tyckande. Det är bättre att gå på kattbeteenderådgivarnas kunnande och undvika den typen av kattlådor.

"Man måste ju gå på katten" skriver du. Problemet är att många kattägare har svårt att alls skilja på sina egna önskemål och kattens behov.

Nu ger jag dig en varning, den här tråden är avsedd för att underlätta för kattägare med skygga/känsliga katter. Den är inte avsedd för att du ska framföra egna teorier in absurdum. Bra dock att du har hittat en lösning som fungerar för just din katt.

Att lådsituationen förefaller "fungera utmärkt" är f.ö. ingen garanti för att katten uppfattar den som optimal. Många katter "står ut" länge innan de "får nog" och börjar kissa/bajsa på oönskade ställen.