Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1293 ggr
yavannaKementari
0

Allt känns så hopplöst! (mask)

Rhodry spydde just upp spolmask. Vi har avmaskat honom (och hans syster) 3 gånger redan! Okej, första gången var de inte hanterbara så då gissde vi vikt, och gissade antagligen alldles för lite. Andra gången när han fick Banminth så kan ju lite ha hamnat utanför… Och nu senaste gången med axilur, när Branna hade spytt mask, då trodde jag han fick i sig allt!

Men nyss spydde han upp "levande spaghetti" på hallmattan. Jag blir så ledsen :( Det känns som vi bara misslyckas och inte kan bli av med den jäkla masken.

Tyvärr vet jag var problemet kan vara. När vi senast avmaskade så avmaskade vi Maxi (vuxen stödis) med drontal, snabbt och lätt men Tuss (vuxen stödis), tja det är så hemskt att hålla fast henne… Hon får sådan panik och hatar oss i flera dagar sedan. Vi försökte iaf med banminth men jag vet att hon inte fick i sig allt. Kan hon ha spolmasken, även om den inte är ett problem för henne (vuxna katter är ju imuna mot spolmask), och smitta Rhodry? Å andra sidan har ajg läst i böcker att spolmask bara smittar genom 1, katten slickar på smittat kattbajs 2, äter möss med spolmask 3, när de är små och får det genom mamman.

Åh jag vet inte vad jag ska göra. Ska avmaska Rhodry med drontal idag men vi borde verkligen avmaska Tuss. Jag önskar att jag hade Profender SpotOn till henne, det är så smidigt. Vi har det till mina föräldrars kisse, men det är tyvärr Profender för katter mellan 5-8 kg och Tuss väger bara 4.

Mår illa bara av tanken att hålla fast Tussan (om det ens går).

Hawknestgrove
0

easytabs ,kan det vara något? Eller hör med veten, om det gör något om du tar en lite starkare dos. Jag menar profender.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mettan
0

Duglömde väl inte att avmaska igen efter 3 veckor? Många som glömmer eller inte vet det.

Misan
0

Drontal ska smaka väldigt  illa enligt vad jag har hört så försök blanda i axilur i maten istället. Det är en tredagars kur så det är lite besvärligare. Kattungarna från Hammarby var jag tvungen att avmaska tre omgångar med ca 3-4 veckors mellanrum innan jag var av med all mask.  Så är de ordentligt smittade så tar det tid innan man blir av med alla ägg m.m.

Denna kommentar har tagits bort.
yavannaKementari
0

#1 Hon är torrfoders-junkie och inte direkt godis intresserad, men det är definitivt värt ett försök. Veten har ju dock inte öppet just nu, men tror ni Agria kan svara på det?

#2 Tja, glömde och glömde :) Har läst lite på kattforum här och var att man ska göra det men det står ju inte på förpackningen? Men allt är värt att testa

yavannaKementari
0

#3 Att blanda axilur med maten = omöjligt :) Tussan går inte på det för 1 sec (har försökt innan), hon gillar dessutom mest sitt torrfoder. Annars är det något jag brukar rekommendera

martdat
0

Jag har oftast använt Axilur och det har funkat, är inte roligt att tvinga i kissen tabletter men vad gör man, vad har du för sorts veterinär? Tror inte man FÅR ge katter men landsorts veterinärer har tillgång till avmaskningsmedel i spruta som används för större djur, det funkar fasst de får ge i mindre dos då. men som sagt de får nog inte göra det men det går,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

yavannaKementari
0

#7 ja som sagt, Axilur funkar superbra till mina andra kissar. Men att ge det till Tuss, jag mår illa vid tanken. Hon blir rädd och panikslagen. Hon är halvskygg och det finns inget värre än att bryta hennes förtroende!

Bor mitt i stan, så någon landsortsveterinär kommer nog inte till mig tyvärr

Misan
0

#6, det känner jag igen :), däremot så älskade ungarna äggula så där gick det att lura dem. Nu har det ju kommit ett medel som man lägger i nacken mot mask (kan inte namnet) än så länge receptbelagt men jag brukar få det hos vetten till mina katter, jätte smidigt.

Lisa

yavannaKementari
0

#9 Jag vet :) Mina föräldrar har det till sin katt, profender spot on heter det. Vore helt perfekt till Tussi, dock två problem: 1, man måste ju ha recept 2, dyrt (fast det är det värt). Hon är ju en KKS katt men jag betvivlar att KKS vill bekosta det,

Hawknestgrove
0

Ta du och ring Agrias vet. KAn vara värt de 25 kronorna som samtalet kostar

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

storAnnette
0

Fråga veterinären om avmaskningsmedel i spruta.Det finns och är inte förbjudet,det är bra just för svårbehandlade katter.

kerstin2181
0

Har postat en profender till kissenFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Ledin
0

det finns ju något man droppar i nacken har inte provat men det ska jag nästa gång det är dags det ska ju vara smidit.

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Issa
0

Avmaska inte med starka medel flera gånger på rad. Då riskerar du att skada slemhinnorna och kissen blir att bajsa blod i avföringen. I värsta fall kan dom få magsår. Om spolmasken kommer åter så använd Banminth. Spolmask har en cykel på 14 dagar. Om katten kräks så kommer det ner ägg i lungorna och sedan hostas de upp och sväljs och efter 14 dagar är det en ny omgång igen. Banminth är så milt så man kan använda det var 14:e dag i upp till 5 gånger utan att slemhinnor tar skada. Kan blandas med en liten mängd tonfisk, om katten gillar det. Var försiktig med de starkare medlen. Kommer magen i olag kan det ta lång tid att läka ut.