Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 61 ggr
Uppkatten
1

Lex Maja-anmälan - så viktigt!

Ännu ett exempel på hur viktig Lex Maja är för våra husdjur!

Otroligt bra att vårdpersonal numera kan anmäla när husdjur far illa därför att deras ägare inte längre klarar av att ta hand om dem.

https://sverigesradio.se/artikel/vardtagare-glommer-mata-sina-djur-vardpersonal-anmaler

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En hund och en katt som bor hos en vårdtagare i Skaraborg riskerar att utsättas för vanvård.Det uppger vårdpersonal i en lex Maja-anmälan till länsstyrelsen.Djuren ...
EquusCaty
2

#0: stackars katt och hund! Alla djur ska få mat minst 2 ggr om dagen. Lusy får tre gånger i mindre delar, och sedan någon liten godis då och då, självklart tillgång till vatten och torrfoder 24/7

Tjena^^

Fridaaaa
1

#1 Mat 2 ggr/dag beror ju på djuret. Finns hundar som bara vill äta en gång per dag tex och kaniner som ska ha fri tillgång på hö kanske bara behöver fyllas på 1 gånger/dag. Man får se lite där. Torrfoder behöver inte katter och de behöver inte fri tillgång på det heller. Mina katter får inget torrfoder alls, och får mat 3-5 ggr/Dag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
1

Vad säger då lagstiftningen om utfodring av hundar och katter…? Jo:

1 § Hundar och katter ska dagligen utfodras så att följande krav uppfylls:

1. Fodret garanterar tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel
    som främjar en god hälsa för djuret.
  2. Fodret ger förutsättningar att förebygga hälsostörningar.
  3. Utfodringen resulterar i ett hälsosamt hull.

Allmänna råd till 5 kap. 1 §
Utfodring av katter bör ske fler gånger under dygnet för att efterlikna deras
naturliga ätbeteende.

3 § Foder- och vattenskålar eller motsvarande ska hållas tillfredsställande rena. De ska vara placerade och dimensionerade så att hundar och katter kan inta foder och vatten utan risk för stress eller skador.

Allmänna råd till 5 kap. 3 §

1. Foder, vatten och liggplats bör inte placeras i närheten av varandra.
  2. När katter hålls i par eller grupp bör foder och vatten placeras på olika
    ställen och höjder för att djuren ska kunna äta och dricka ostört.

S k "Allmänna råd" är exempel på hur man som djurägare kan göra för att uppfylla lagstiftningens krav.

Ibland kan "ett råd" anges som ett "allmänt råd" för att i ett senare skede bli en del av "måste-lagstiftningen".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

EquusCaty
0

#2: ja men det beror ju på, då snackade jag ju om min katt + var lite trött. Min hjärna funkar oftast inte jättebra🙃

Tjena^^