Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 83 ggr
Uppkatten
4

Klarar katten sig i det fria?

"Hade era katter klarat sig som vilda?", frågar trådskaparen på Facebook.

Jag blir mörkrädd när jag börjar läsa tråden.

Kattägare efter kattägare verkar på fullt allvar tro att deras katt skulle klara sig på egen tass ute i det fria. Speciellt om katterna tidigare har levt ute i hemlöshet.

Inget kan vara mer fel. Katter klarar sig INTE ute i det fria på egen tass.

I så fall skulle vi inte behöva några katthem.

I så fall skulle inte FB svämma över av annonser om upphittade katter i bedrövligt skick.

Katterna blir i uselt skick, de far illa av svält, kyla, värme, sjukdomar, skador o.s.v. Långhåriga katter får svåra problem med sin päls. Många katter har TR/FORL, tandskador etc.

Nej, nej och åter nej. Ingen katt klarar av att leva ett gott liv ute på egen tass.

Det gäller även de katter som tidigare har levt ute i hemlöshet.

Hur naiva är vi människor egentligen? Det här visar hur otroligt mycket mer kunskap som behövs om djurslaget katt.

Jag hade åtminstone hoppats att de som adopterat katt från katthem skulle begripa hur illa många av dessa katter har farit…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Möjligheten finns kanske också att frågan var skriven lite halvt på skoj? Att en del individer verkar ha sina nedärvda rovdjurs- och överlevnadsinstinkter lite mer i behåll än en del andra..? Jag vet en innekatt som utan att tveka och på ren instinkt käkade upp huvudet på egenfångade möss när hon fick chansen, medan andra är så kräsna att de inte ens äter rent kött. I jämförelse borde det iallafall vara en stor fördel att ha vanan inne att fånga levande byten och förstå att de går att äta.

Hur en jagande katt klarar sig när den måste klara sig helt själv på riktigt - oavsett årstid och oavsett vad som händer - är en helt annan sak. Då är det bara en tidsfråga tills inte heller den klarar sig mer..

Sajtvärd Katter iFokus

Crucio
0

Men att de inte alls klarar sig ute måste väl ändå vara en generalisering? Katter sägs ju ha domesticerat sig själva och levde innan det vilt. Föds de utomhus kommer de lära sig att jaga o.s.v. Idag är de ju dock en invasiv art, så även om de klarade sig jättebra ute skulle vi därför ändå behöva katthem. Katthemmen är därmed inte enbart för katternas skull.

Men jag tänker dels på sådana katter som har ägare men lever främst utomhus, t.ex. stallkatter, och fångar egen föda, och lever långa liv. Eller på länder där de har många gatukatter och där många av katterna i.a.f. inte några uppenbara/synliga hälsoproblem. Och att de kan fara ill av värme, katter klarar ju värme bra och har lätt att hitta skugga. Inte ovanligt att de ligger och steker i solen utomlands medan man själv svettas ihjäl.

Förvisso lär vi ha avlat dem till att bli sjukare och vekare som med många andra domesticerade djur, men. Att leva vilt kommer ju i de flesta fall att vara ett hårdare liv än i fångenskap vilket är normalt. Så jag undrar väl mest om det finns någon statistik på medelåldern på hemlösa katter vs. de med hem, och även hur det ser ut jämfört med andra djur i fångenskap vs. i det vilda.

Sajtvärd på Skrivlust

Uppkatten
2

Japp, katter sägs ha domesticerat sig själva. De drogs till människorna därför att i människors närhet fanns det mat (t.ex. i foderförråd etc). Redan då tog de alltså hjälp av människan. Där fanns sannolikt även ett visst skydd mot väder och vind och rovdjur.

Katter som levde på det sättet blev sannolikt aldrig särskilt gamla. Det är sannolikt därför som det föds så många katter, för evolutionärt (eller vad man säger) så överlevde den enskilda katten inte särskilt länge i det fria.

Jakten (mat) är ju bara ett av kattens många behov. Många katter dör av kyla, sjukdomar, skador o.s.v. Kort sagt: det räcker inte att mata en katt eller att den hittar mat på egen tass.

Och för vårt svenska klimat är katten ö.h.t. inte anpassad. Det finns t.ex. en anledning till att problemet med hemlösa katter är mindre norrut (där hemlösa katter fryser ihjäl vintertid) och större söderut (där de överlever vintern, och har bättre tillgång till föda).

Katthemmen är i dagsläget enbart till för katterna, skulle jag vilja säga. Det finns nog inget katthem vars syfte är att skydda t.ex. fåglar eller den biologiska mångfalden. I vart fall inte i Sverige.

Stallkatter klarar sig inte själva, där finns kattägare/hästägare som ger utfodrar sina katter, ger dem veterinärvård, ser till att katterna har bra kryp-in o.s.v. Även våra stallkatter skyddas av djurskyddslagen.

När det gäller andra länder har jag inte kunskaper nog att uttala mig, men antar att många av katterna är unga och lever korta liv (och därför ser hyfsat fräscha ut). Man hör ju också då och då om turistorter där katter skjuts av därför att det inte ser fräscht ut med alla katter när turisterna kommer o.s.v. Men jag är inte rätt person att ha koll på varje annat land. De allra skyggaste (mest förvildade) katterna ser man därtill vanligtvis inte, då de förflyttar sig i mörker och håller sig undan för oss människor.

Du har helt rätt i att katter är värmeälskande djur, men även värmeälskande djur behöver tillgång till dricksvatten. Katter kan inte svettas och kan därför också få värmeslag. De kan också få olika typer av hudproblem av sol/värme.

Det finns nog ingen statistik på åldern hos hemlösa katter, men vad vi ser är ju att katter som levt ute i hemlöshet ser betydligt mer äldre och mer härjade ut än deras sannolika ålder. Även katter som hamnat vilse och som kommer tillbaka hem kan se väldigt slitna/åldrade ut.

Dock finns det siffror som visar att utekatter lever kortare än innekatter i snitt.

Så nej, katten klarar inte att leva ett gott liv ute i längden, och livslängden förkortas, vill jag påstå.

Sedan finns de som anser att ett kort jagande liv ute på egen tass ändå är bättre än ett liv inne med människan. Men det är en annan diskussion.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-08-31 07:23 av Uppkatten