Kan inte hjälpa varje katt...
Det svämmar över av hemlösa och vilsna katter, och katthemmen har varken möjlighet eller råd att hjälpa alla katter som skulle behöva assistans.
Det tär på intagningsansvariga att behöva "sortera": vilka katter som kan få hjälp, och vilka som blir utan.
https://sverigesradio.se/artikel/uppsala-katthem-om-hemlosa-katter-det-varre-an-nansin
Vad kan DU göra för att hjälpa till?
- Kastrera, IDmärk och ägarregistrera din katt.
- Avla inte fram fler huskatter. Marknaden är mättad, och det finns i nuläget ett gigantiskt överskott av huskatter som saknar ett hem.
- Stöd seriösa katthem och katthjälpsorganisationer, t.ex. genom att vara volontär, eller genom att bidra ekonomiskt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kan undra om den nya lagen om registrering också spelar roll, då folk inte vill stå som ägare till katter?
I vilket fall som helst är det vidrigt att inte folk ännu har begripit att det är ett levande väsen de måste ta hand om hela dess liv!😢😿
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Hur tänker du då?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2. Att de vill ha en katt att mysa med över sommaren när de har tid men sen vill de inte ha ansvaret resten av kattens liv.
Ingen registrering, ingen som kan säga att katten är deras.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag undrar om det inte är vanligare att katter överges/slängs ut och får klara sig själva lagom till semestern. = Semesterkatter.
Då kanske det också kan vara "praktiskt" (för den oansvarige) om katten är omärkt och oreggad…. 😟