Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bortsprungna-upphittade-katter
Läst 63 ggr
Uppkatten
1

En fjärdedel av katterna reggade

Det gäller att få kattägare att förstå varför det är viktigt att IDmärka sin katt… och varför kattägaren behöver ägaregistrera sin katt i Jordbruksverkets kattregister…

https://sverigesradio.se/artikel/en-fjardedel-av-sveriges-katter-registrerade

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Efter ett halvår har en fjärdedel av landets katter registrerats, visar Jordbruksverkets statistik. I Kronoberg har runt 8000 katter registrerats. Både ...
Uppkatten
0

https://sverigesradio.se/artikel/bara-var-fjarde-katt-registrerad-trots-lag

Trist syn hos kattägaren i slutet av reportaget….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

8333 Katter har hittills registrerats i Västerbotten. Det motsvarar ungefär 30 katter per 1 000 invånare, vilket gör att Västerbotten hamnar på en 16:e ...
  • Redigerat 2023-07-22 23:15 av Uppkatten
Magi-cat
1

Jag tror inte det bara är "kattens status" det handlar om. Massor med kattägare som älskar sina katter har inte nåtts av budskapet eller det har bara inte blivit av att regga eller det har kommit annat i vägen eller …

Det måste till mer upplysning och mer att man underlättar för kattägarna att märka och registrera.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

#2 Jo, det finns förstås alla slags kattägare. Jag hjälpte katthemmet nyligen att få hem en oreggad katt. Ägaren - som låtit chippa sin katt - verkade vara helt oförstående inför att katten skulle ha reggats också. "Räckte det inte med chippet?!"

Magi-cat
3

#3 Suck … Inte helt ovanligt, skulle jag tro.
Registreringen borde nog ske omedelbart i samband med chippningen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

Ja, hjärnkapaciteten verkar inte fungera riktigt som den borde alla gånger, så det vore väl det bästa för katten…..

UlrikaD
3

Det är ju inre ens så "besvärligt" att man måste köpa frimärke, fylla i blanketter och leta upp en postlåda. Även om det var verkligheten och superlätt ändå bara för några år sen.
Det tar ju inte många minuter att göra det på nätet. Jag tror det krävs en massiv tv och tidnings-kampanj för att det ska nå ut. Byt ut lite klädreklam på gator och torg mot detta så tror jag faktiskt att det skulle hjälpa.