Katter kräver daglig tillsyn
Enligt gällande lagstiftning ska katten ses till minst 2 ggr dagligen.
Det gäller även så här i semestertider.
Det går alltså inte att fylla på med mat och vatten och därefter åka bort några dygn, och lämna katten ensam där hemma.
Bra med den här typen av reportage i massmedia! Mer sådant!
https://sverigesradio.se/artikel/katter-maste-tittas-till-dagligen-krav-fran-jordbruksverket
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Observera att kattungar, skadade och sjuka katter m.fl. ska ses till oftare!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Mycket viktigt!
Tror tyvärr att det är väldigt vanligt med inställningen att "katter klarar sig bara det finns mat" och att de inte är beroende av sällskap … 😿
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jätteviktigt.
/Maria

Det är ändå skrämmande att folk inte tänker på olycksrisken. En katt kan hinna göra illa sig medan man är och handlar. Hur säkert man än har det hemma. Eller ännu värre åka bort medan katterna är ute. Hur förvirrad och ledsen blir inte den katten när den inte blir insläppt hemma. Den kan ju mycket väl gå iväg och hitta sitt hem nån annanstans. Och vem kan klandra den för det?
Våra katter är skygga mot främlingar. Så vi åker sällan bort.
Mvh
Mig
Jätteviktigt!
Och att det är 2 ggr per DAG som du skriver och inte per DYGN som vissa skriver.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Per dygn är nog ändå det som gäller. Så här står det i JBV föreskrifter:
2 § Hundar och katter ska normalt ges tillsyn minst två gånger per dygn. Djur som är i större behov av omvårdnad ska ges tillsyn oftare. Detta gäller särskilt nyfödda, sjuka eller skadade djur, djur som beter sig onormalt samt tikar och honkatter vid tiden kring förlossningen.
#7 Per dag står det på jordbruksverket. Per dygn = 24 timmar, men lagen säger per dag.
"Se till din katt minst 2 gånger per dag
Katter är självständiga djur. De är inte flockdjur på samma sätt som till exempel hundar. Men även katter mår bra av att träffa både människor och andra djur.
Du ska se till din katt minst 2 gånger per dag. Nyfödda, sjuka eller skadade katter ska du se till oftare. Det gäller också katter som beter sig onormalt och dräktiga honkatter vid tiden kring förlossningen. Om du har en katt som får gå ute kan du ställa fram mat minst 2 gånger om dagen. Då lär den sig rutinen att komma hem när det är matdags. Även utekatter och ladugårdskatter är beroende av vård och omsorg från sin ägare" jbv
Vet inte var du har hämtat den uppgiften ifrån.
Jag har gått via Veterinära författningshandboken.
Då får man alltid den senast uppdaterade versionen av L102, Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter.
Fick det tipset på djurskyddskursen jag gick nyligen. Att det är den sökvägen man bör ta, för att alltid nå senaste versionen.
Sedan ligger det kvar en massa äldre och "förenklade" versioner/texter på nätet. Men det jag hänvisar till är alltså den lagtext som gäller här och nu.
Och då står det "per dygn".
Sedan tror jag inte att det spelar så stor roll i praktiken om man använder ordet dag eller dygn, huvudsaken är att katten får regelbunden tillsyn, och att det inte är alltför många timmar mellan tillfällena. Det är ju också svårt att sätta en gräns, tidsmässigt, vad som kan anses vara "dag". MånDAG är ju t.ex. 24 timmar, resten av veckodagarna likaså.
#9 Kopierade direkt från jordbruksverkets sida.
Och även ringt innan och frågat. Och är per dag som jag kopierat in och inte per dygn. Det är alltså inte OK att kolla till katten tex 12 på dagen och sedan kl 10 tex dagen efter.
Ge mig en länk till den sida du varit inne på, är du snäll.
Jag kopierade ju texten från L102 kl. 08:23, har svårt att tro att de hunnit ändra något sedan dess.
Det finns f.ö. ingen s k Allmänt råd som säger att det högst får vara ett visst antal timmar mellan en tillsyn och nästa.
Men självklart är själva grundtanken att man ska försöka ha cirka12 timmar mellan en tillsyn och nästa, för kattens säkerhet.
Observera att för många andra djurslag gäller tillsyn 1 ggr/dygn.
Så här säger lagstiftningen t.ex. när det gäller tillsyn av hästar:
16 § Hästar ska ha tillsyn minst en gång dagligen. Nyfödda, sjuka eller skadade hästar och hästar som beter sig onormalt ska ses till oftare. Detsamma gäller för ston vid tiden kring fölningen.
Och så här säger lagen när det gäller tillsyn av nötkreatur:
3 § Djur ska normalt ses till minst en gång dagligen. Nyfödda, sjuka eller skadade djur samt djur som beter sig onormalt ska ses till oftare. Detsamma gäller för högdräktiga djur, särskilt vid tiden kring förlossningen.
Katter har således ett bättre skydd vad gäller tillsyn jfr med såväl hästar som nötkreatur.
- Redigerat 2023-07-25 08:57 av Uppkatten
#13 Precis en gång dagligen, och inte 1 gång per dygn
#14 Det här gäller hästar och kor. Inte katter.
Jag tror f.ö. att det är få som går ut i en beteshage och försöker se till sina djur mitt i natten?
En gång dagligen tolkas sannolikt som 1 gång under måndagen, 1 gång under tisdagen, 1 gång under Onsdagen o.s.v.
Det är alltså inte "dag" i betydelsen "mellan klockan 07:00-21:00" (eller hur du nu definierar dag) som man är ute efter, utan dag som i månDAG, tisDAG, onsDAG o.s.v.
Kan tillägga att kalvar som hålls inne ska ses till oftare.
#15 Vet det, men gäller katter med. MINST 2 gånger per DAG och inte per DYGN på katter. Skillnad per dag och per dygn.
- Redigerat 2023-07-25 09:21 av Fridaaaa
Men att du inte ger dig, menar du att lagtexten har fel och du rätt?!
Jag ger dig en varning nu. Det håller inte med den här typen av diskussioner.
- Redigerat 2023-07-25 09:22 av Uppkatten
En del brukar även reagera på att lagtexten säger:
2 § Hundar och katter ska normalt ges tillsyn minst två gånger per dygn.
Vad avses med ordet "normalt"…?
Kursledningen på djurskyddskursen förklarade att ordet "normalt" lagts till, därför att det enligt gällande lagstiftning är okej att katter vistas fritt utomhus, och man kan inte bestämma att katten ska komma hem och visa sig två gånger per dygn. Även om det vore önskvärt.
Det räcker inte heller att man bara ser sin katt strosa över gården. Tillsynen ska vara så grundlig att ohälsa (inklusive avvikande beteenden) hos djuret uppmärksammas.