Vad händer med katten om du blir sjuk?
Hamnar du en (längre) tid på sjukhus så kan du - under vissa omständigheter - bli av med ditt husdjur.
Hur är det möjligt?
Det handlar naturligtvis om att skydda djuret från att fara illa, om det inte finns någon annan person som kan ta hand om ditt djur under tiden.
Hur tänker du kring det här?
Har du något kontaktkort som anger vem som lovat dig att ta hand om ditt djur ifall något händer dig?
Hur ser du på att djuret kanske sitter länge på ett pensionat/säljs/omplaceras eller kanske t.om. avlivas…?
Jag vet inte om det händer att djur avlivas i sådana här situationer, men jag kan tänka mig att alternativet finns med för våra myndigheter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vi har haft flera katter i många år.
Vi har kommit till slutsatsen att Lakritz är vår sista katt. Sorgligt.
Vi är båda 60 plus och jag har varit sjuk en del.
Vi har ingen som kan ärva en katt. Min svärdotter är allergisk.
Det är ett val enbart för kattens skull.
/Maria
Jag har lappar tydligt uppsatta i bostaden med kontaktuppgifter etc på.
Mina katter kommer ju från ett seriöst arbetande No Kill-katthem, så jag har den tryggheten att skulle det hända mig något allvarligt så är katterna alltid välkomna tillbaka till katthemmet, där man kommer att göra vad man kan för att göra det bra för katterna.
Katthemmet har en policy som innebär att de har "ett livstidsansvar" för varje katt som förmedlas via dem. Alla katthem har inte det.
Men självklart vill jag förstås mer än allt annat kunna få tillbaka mina katter, om jag insjuknar/skadas (med möjlighet att en dag kunna ta hand om katterna igen).
Skulle det bli så hoppas jag förstås att familj/släkt/vänner kan gå in tillfälligt. Men katthemmet är en trygghet för att katterna inte ska råka onödigt illa ut om det värsta skulle inträffa.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Så bra att ni har planerat i förväg! Det är inte alla som gör, tyvärr. Man lever det där livet och har fullt upp med det och tråkigheter och ovissheten skjuter man framför sig. Men man vet aldrig vad som kan hända.
Jag vet att mina anhöriga tar hand om kisse vid behov. Mer kortvarigt har vi en underbar kattvakt här i närheten som skulle träda in.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#0: vi är ju två…så om en skulle hamna på sjukhus, kan den andra ta hand om det.
vi är båda över 70 år, så vi har också slutat ta nya katter…vi har 4 nu, varav den yngsta är 6 år.
vi vill ju försöka undvika att någon av katterna överlever oss båda.
vi har inga släktingar som kan ta hand om dem.
När jag blev sjuk så fick släkten rycka in. Jag hoppas att det kan ordna sig igen på det viset om något akut skulle inträffa.
En gammal kompis till mig sa att jag kunde ringa henne också, förra gången blev det så akut så jag tänkte inte ens på henne men det gör jag nu.
Min kisse är snart 13 år och även för min del är det den sista katten jag har p. g. av sjukdom.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0. Det står att de gjort ett utskick om detta, till vem har de skickat det?
Och hur skall folk veta något om det, då det inte finns någon information om detta tidigare.

Det därmed utskick undrar jag också över. Vilka skickar dom till då?
Hm… Låter konstigt, kan det ha blivit något fel?
"– Vi ser gärna att man har en plan på vad som händer, vem kan man kontakta om man själv skulle åka in på sjukhus eller någonting skulle hända. Vi har gjort ett utskick och där finns med ett kontaktkort där man kan fylla i vad för typ av djur som man själv har, telefonnummer och vem man kan kontakta för att ta hand om det här djuret om det skulle hända en själv någonting, säger Cecilia Öhman till radion."
Kan det vara något broschyr de har kanske?
Ur broschyren:
"Fundera på om du kommer att kunna ta hand om djuret själv igen eller om någon annan kan hjälpa dig. Om det är så att du inte kan få hjälp av någon som tar hand om ditt djur kanske det är dags att ta beslut om att låta djuret få somna in. Det kan vara svårt att tänka på sådant men försök, för ditt djurs skull, att fundera på det i alla fall."
Länsstyrelsen i Västra Götaland verkar återigen ha missat att det finns bättre sätt än att döda katter….
#11 😿 De borde kunna skriva något bättre än så.
#11. Och var finns dessa broschyrer för allmänheten?
#13 Jag gick in här: https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/djur.html
(= hemsidan för länsstyrelsen i Västra Götaland) och klickade sedan på rubriken Om du blir sjuk.
Jo men alla har ju inte tillgång till datorer och de flesta verkar inte gå in på myndigheternas sidor när det gäller djur.
Många människor som säger till mig att de har ingen aaaaniiiing om lagar om djuren när jag påpekar sådant jag vet.
Informationen måste skrivas på näsan på folk innan de lyssnar och "kanske" gör som lagen säger.
Som kattägare är man skyldig att själv ha koll på vilka lagar och regler som gäller. Man kan inte hänvisa till att "jag visste inte".
Broschyren Vad händer om du blir sjuk är däremot frivillig att läsa, vad jag förstår. Framgår inte om den finns på fler ställen än på nätet.
Hittade det här, kontaktkort att ha i handväskan, mobilen eller annat lämpligt ställe.

#17: jättebra med kontaktkort.