Saknad stadskatt
Jag läser ett FB-inlägg i en lokal kattgrupp. Det är en efterlysning.
Katten har inte kommit hem och GPS:en har slutat fungera.
Kattägaren befarar att katten har blivit instängd någonstans av misstag.
Det är en av de s.k. stadskatterna. Ni vet - de där katterna som klarar av stadsmiljö utan att bli trafikdödade…. (nej, självklart finns inga katter som kan hantera stadstrafik, oavsett vad kattägare hävdar).
Kattägaren berättar om hur en av familjens katter trafikskadades för något eller ett par år sedan (samma månad, möjligen samma katt?), med veterinärkostnader på 60 000 kronor.
Och om hur en av familjens katter trafikdödats för en del år sedan, också samma månad.
Kattägaren skriver nu att hen har dåliga erfarenheter av den här månaden (!).
Hade det inte varit rimligare om kattägaren konstaterat att familjen fått dåliga erfarenheter av att släppa ut katter i stadsmiljö, tänker jag…???
En stund senare är annonsen borta. Jag hoppas att katten kommit hem helskinnad, för kattens - och för familjens - skull.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hoppas kisse kom hem! Den hade GPS i alla fall. Synd bara att de alltid verkar sluta fungera när de behövs …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hade en granne en gång som "avverkade" en katt om året till de insåg att katt inte var en så bra idé för familjen eller katten.
/Maria
#1 Kattägaren skrev att hen alltid brukade ladda GPS:en så att den var nyladdad på morgonen när katten släpptes ut, men just den här morgonen hade man missat att ladda, så kapaciteten var begränsad.
Så står det ofta i annonserna.
Märkligt hur katterna passar på att försvinna så snart GPS:en är otillräckligt laddad… Det är som att de bara går och väntar på att det ska hända…. så de får chansen att dra…. (tro det den som vill…). 😎🙄😉
Absolut att man kan ha otur, men det är lite för ofta som GPS:en var dåligt laddad just den aktuella morgonen när katten försvann (men uppges vara väl-laddad ALLTID i vanliga fall).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hade en gammal klassis som jag var vän med på fb. Efter tredje katten hade blivit påkörd och de skrev om den fjärde de skulle hämta några dagar senare kunde jag inte knipa käft längre och frågade rakt ut varför de fortsätter släpper ut katter där det tydligen inte är säkert?
Jo, för det är ju djurplågeri att ha katter inne, de är skapta för att leva ute, allt annat är vidrigt och onaturligt. 🙄
När jag påpekade att bilar och städer inte är en naturlig miljö för en katt och det är löjligt att påstå att en katt som bor i säkerhet inne med stimulans osv skulle bli mer plågad än flertalet katter som blivit dödade av bilar så blev jag blockad. Efter några fina kommentarer om min intelligens (eller brist på den), att jag inte borde få ha djur, att deras son skulle bli så ledsen om han inte fick ha katt (men att han får ta farväl till x antal katter för att de dött är tydligen inget han blev ledsen av) och lite annat smått och gott.
🤷♀️🤦♀️
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
I grunden är det väl "naturligt" för "alla" djurarter att få röra sig fritt ute, men det innebär inte att vi släpper kor, hästar, grisar, hundar och andra djur lösa i städerna för det…
Städer är helt enkelt inte några naturliga eller lämpliga miljöer för djur. Städer är något som människan har konstruerat - för människan.

#4: ja så där är det alltid…man blir så trött.
folk har stenåldersvärderingar när det gäller katter.
#5: Ja det är just det. Bor man långt ut på landet med långa sträckor till närmaste bilväg, ja. Då förstår jag lite mer det tänket. Men finns det traffikerade vägar, grannar, städer, eller annat i närheten - det är inte naturligt för djuren alls. Jag frågade också om de skulle släppa ut en hund vind för våg hur som helst eftersom det i grunden om vi är lite kinkiga också är naturligt i så fall för dem att vara ute. Då blev de skitsura. x]
Att "störa" folks tankar och världsuppfattning är sällan populärt 🤣…
#8: Nä jag brukar vara bra på att knipa käft men herregud de hade förbrukat TRE katter på mindre än ett år…………..

#8: nej det är ju inte det.
#9 Jag skulle ha gjort precis som du och sagt ifrån! Kanske sår man trots allt ett frö i längden.

#7: det hjälper inte så mkt att bo på landet…här finns andra faror: rävar, grävlingar, vargar, björnar, stora rovfåglar, huggormar mm.
#12: Det är jag såklart medveten om, men jag tycker det är mer okej i en sådan miljö om det dessutom är ett djur som varit ute i hela sitt liv. Jag har ju två katter, om jag skulle flytta ut till landet skulle jag ändå aldrig göra dem till utekatter därför att de har varit innekatter i hela sina liv och jag skulle aldrig räkna med att de skulle klara sig mer än tio minuter ensam på egen hand. Ja lite överdrift kanske, men alltså nä.
En annan fundering är om inte katter är mer anpassade till att "läsa" av och svara på andra djurs beteenden (t.ex. genom att fly/sätta sig i säkerhet), medan en katt har betydligt svårare att "läsa av" en bil och "svara på bilens beteende"….
Sedan är jag förstås väl medveten om att katter ändå kan bli tagna av rovfåglar etc. Katter är ju både rovdjur själva och kan bli tagna av andra rovdjur.
Ja men det finns ju ändå instinkter där inne någonstans, även om det såklart kan sitta vääääldigt långt inne, när det gäller just andra djur. Och djur visar ju ändå med diverse olika tecken eller läten eller liknande hur de känner, mår, vad de tänker göra, etc.
En bil? Alltså, även som människa som vet vad en bil är och hur de fungerar, ser jag inte föraren är det ju också totalt omöjligt för mig att veta säkert att den kommer sakta ner när jag går över vägen. Även på ett ställe där jag vet att den borde. Men en katt kan ju knappast lära sig trafikregler eller vart övergångsställen ligger.
Katter dras ju därtill gärna till vägar, eftersom det kan finnas spännande diken där att jaga i, eller döda bytesdjur på vägbanan….
I stadsmiljö finns även parkerade bilar längs gatorna, vilket katter ser som bra "gömställen"…
Ja alla de gånger man läst om katter som förare hittat inne bredvid den varma motorn eller på däcken på sina parkerade bilar… Och tänk de gånger man INTE upptäckt dem? Nä, i stadsmiljö borde det enligt mig vara förbjudet helt med utekatt.

#14: eftersom katten är en invasiv art (hitflyttad av människan ich förstör i vår natur)…så är den inte anpassad efter de djur som finns i Sverige, den kan således inte läsa av dessa djur.
#18 Det är en gammal artikel du länkar till, och Bo Söderström har backat när det gäller mängden kattdödade fåglar sedan artikeln skrevs.
De beräkningarna tog inte hänsyn till att många svenska katter lever som innekatter, och därför inte dödar några fåglar.
Många av de djur som finns i Sverige finns även i andra länder, varför katten rimligtvis kan läsa av dessa (i någon utsträckning).

#19: nu var det ju inte för fåglarnas skull jag satte upp artikeln.
katterna har förlorat många instinkter. dom ska ju t ex vara rädda för varningsfärger; gult och svart…men det är dom inte utan fångar getingar som bara den.
de kan inte heller skilja på ätliga och oätliga växter längre.
så jag tvivlar på att de kan läsa rovdjurens beteende - förutom om de jagar dem förstås.
Mjo. Fast om t:ex en räv rusar mot dem så förstår nog de flesta katter att den inte är på väg för att ge dem en kram direkt.
Däremot när det gäller t:ex bilar, så som Uppkatten nämnde, så vet ju inte katter att en parkerad bil inte är ett bra ställe att sova på utan kan bli till en dödsfälla.
#20 Har du någon referens på att tamkatternas anfäder reagerade på varningsfärgerna svart och gult, och att de kunde skilja på ätliga och oätliga växter…?
#20 Jag håller inte med dina tankar. Jag har aldrig sett att katterna jagar våra getingar eller humlor. I vilket sammanhang har du sett det.
Vi bor helt avsides med skog runt om våra åkrar. Vi har alltid haft katter som fått vara ute på dagarna men gärna kommit in till nätterna. De har dessutom alltid haft möjlighet att gå in i olika byggnader på gården. Vi arbetar ju också själva utomhus en stor del av dagarna och kan se hur katterna fungerar.
Vi får besök av räv, grävling, vildsvin, lo och rovfåglar (förutom gräsätare). Katterna jagar bort rävarna och är duktiga att hålla sig undan övriga djur och rovfåglarna. Våra katter har ju varit kasterade för att inte bidra till nya kattungar.
Kastrerade katter är duktiga på att fånga möss, råttor och sork även om många tror tvärtom.
Det är stor skillnad att ha katter på landet och i stan.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#23: flera av mina katter jagar getingar och bin…och äter dem också…har haft såna katter förut också.
det är faktiskt lite skillnad om ni själva är ute på dagarna, när ni har gård…då har ni ju viss koll.
"Vi får besök av räv, grävling, vildsvin, lo och rovfåglar Katterna jagar bort rävarna och är duktiga att hålla sig undan övriga djur och rovfåglarna. "
om dina katter håller kan hålla sig undan från rovfåglar är de rätt unika…stora rovfåglar är farligare för katter än de andra rovdjuren.
vi har de senaste åren fått 3 katter hackade i halsen av en duvhök…bl a vår egen katt Månstrimma…hon var så svårt skadad att veterinärerna var förvånade över att hon tagit sig hem…de brukar inte göra det då, sa dom.
men hon och jag hade ett väldigt speciellt band mellan oss…så hon förstod säkert att jag skulle hjälpa henne.
hon fick ha bandage om halsen i 3 månader..

#22: angående varningsfärger…en mer allmän artikel…men i sin naturliga miljö torde det ha gällt även katter.
#25 Jag är väl bekant med fenomenet varningsfärger. Men det brukar då handla om insekter, reptiler o.s.v. - inte om däggdjur såsom katten…???
Mina innekatter förstår inte att getingar som råkar komma in kan vara farliga.
Jag får hindra dem från att försöka ta dem.

#27: ja precis…dom förstår inte det numer…men gjorde troligen förr.

#21: nu kanske inte räven rusar emot katten…den är nog listigare än så.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/det-forekommer-att-ravar-tar-katter

#29: även grävlingar kan döda katter.

#26: jag vet inte…det är så himla länge sen som jag lärde mig detta…så jag minns inte varifrån

och även lodjur dödar katter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/lodjur-angriper-katter-tre-dodade-pa-kort-tid

så tro inte ett ögonblick att era katter är säkra för rovdjur.

#32: när det gäller lodjur så sägs de att de dödar tamkatter för de ser dem som konkurrenter på sitt revir.
de äter inte katten (men det händer nog i sällsynta fall)…utan dödar dem bara.
de hugger dem över ryggen och dänger dem i marken tills de dör (eller förlorar medvetandet)
det här har jag sett själv då min mamma fick en katt angripet av ett lodjur.
Nu har jag ingen utekatt, så vet inte varför du kommer med fåniga uttryck om att jag inte ska tro de är säkra.
Du är välkommen att länka både hit och dit, jag läser ingenting av det för det behöver jag inte göra eftersom jag är fullt medveten om att det naturligtvis finns rovdjur som ger sig på katter.
Däremot om du vill framställa att det är exakt samma sak att släppa ut en stan mitt inne i Stockholm som ute på landet så faller du pladask.
#28 Har du något belägg för det antagandet?
- Redigerat 2023-05-06 09:48 av Uppkatten

#35: det var väl inte riktat till dig? var det?

#36: det har jag ju redan sagt att jag inte har.
Det var riktat generellt mot de i tråden. Jag är i tråden. Så.

#39: nä det var riktat mot de som sa att katter var säkra för rovdjur…eller hur?
Eftersom det inte alls är vad folk påstår utan helt enkelt att det är absolut inte går att jämföra en katt i stan med en katt på landet.
Dessutom är det nog så att antalet bilar i staden överstiger antalet rovdjur som riskerar att ge sig på katter….? D.v.s. bilarna "lever" mer koncentrerat på ett och samma ställe…..
#42: nåt sånt också Ja….

#42: jag har faktiskt inte sagt något annat heller. :)