Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: katter-andra-länder
Läst 119 ggr
Uppkatten
3

Skolbarn skulle ha ihjäl katter

Jag lade in den här länken på Djurskydd i fokus under gårdagen, men vill lägga in den även här på Hittekatter.

Hur kan man ö.h.t. rikta en sådan här uppgift till barn…?

Vad förmedlar det för barnsyn?

Och vad förmedlar det för djursyn…?

Skrämmande om detta stämmer.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/skolbarn-fick-i-uppgift-att-sl%C3%A5-ihj%C3%A4l-katter-jaktt%C3%A4vlingen-kritiseras/ar-AA1a6Dv7?ocid=msedgntp&cvid=a03d0bca5e0b492ab08a3d99efb0b09b&ei=6

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

I Nya Zeeland stoppades en jakttävling som gick ut på att skolbarn skulle döda vildkatter. Tävlingen anordnades för att samla in pengar och minska antalet skadedjur.
  • Redigerat 2023-04-21 08:36 av Uppkatten
Vixxen
0

Låter mycket märkligt…

Uppkatten
0

#1 Människor är dock mycket märkliga ibland….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vixxen
0

#2: Tyckte du inte det var konstigt?

Uppkatten
1

Barnen skulle tävla om att döda så många vildkatter som möjligt. Men efter flera ”elaka och olämpliga mejl” ställer arra
Uppkatten
1

#3 Jag tycker det hela låter mycket märkligt, tänkte på april-skämt först, men flera tidningar etc verkar rapportera precis samma sak….???

Uppkatten
1

Kattjaktstävlingen för skolbarn i Nya Zeeland stoppades efter en kritikerstorm. Varje år arrangeras jakttävlingen för att samla in pengar och samtidigt bidra till att minska antalet skadedjur.
Vixxen
2

#5: Ja, är det på riktigt är själva idén förfärlig.

Uppkatten
1

A contest planned for children in New Zealand to hunt and kill feral cats as part of a drive to protect native species has been axed following backlash from the public and animal rights groups.
Uppkatten
1

Animal rights organisations are concerned pets could be killed during event and animals could suffer ‘prolonged’ deaths
Tarotstollan
2

De har ju haft andra tävlingar om att döda andra djur innan, så detta är ju inget nytt.
Fast de borde kunna låta utbildade jägare i så fall ta hand om saken, inte barn.
Jag förstår att djuren är farliga för de inhemska djuren men det är lika vidrigt vilket som!😢😿

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
3

Om människan nu har tagit dit katter och sedan upptäcker att det inte blir bra, då har väl människan ett ansvar att minska antalet katter på ett HUMANT sätt, t.ex. genom kastrering, plus att ägda katter kan hållas inne, tänker jag.

Men att sätta barn på att döda - det känns för mig väldigt fel. Särskilt om man gör tävling av det, med chans att vinna priser.

UlrikaD
2

Redan här är det ju hemskt;

"Jakttävlingen uppmanar årligen hundratals till att jaga vilda grisar, rådjur och harar."

Uppkatten
2

Ja, det är bedrövligt.

[skyggis_tryggis]
4

Hemskt att de tänkte låta barn döda vildkatterna. Med vilka plågsamma metoder som helst?

Fast bönderna där skjuter vildkatterna när de ser dem. Undrar hur många som springer iväg skadade och får lida och självdö?

Man undrar ju hur dödandet av grisarna, hararna och rådjuren går till också.

Förstår att de vill skydda sina inhemska arter, men det måste ju finnas mer humana metoder än att glada amatörer ska döda djuren i en tävling.

Men det är mycket man inte förstår. Jag tycker att det är lika dumt att man skjuter ihjäl lodjur i Sverige. Det är ju en liten inhemsk population som borde få finnas i större antal. De är ju ganska få.

OberonsMatte
1

Jag vet inte om det framgår någonstans, men fanns det regler för HUR djuren skulle dödas? Att ge barn i uppgift att döda är såklart absurt oavsett hur det sker.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Jag har inte sett något om regler för hur djuren skulle dödas, bara en regel om att chippade katter inte fick dödas, samt att man befarade att ineffektiva metoder skulle komma att leda till onödigt lidande.