Vad är en djurplågare?
Vi läser regelbundet om djur som far illa.
Är djurägaren då en djurplågare?
Eller krävs det att djurägaren har insikt i hur djuren mår/hur djuren har det för att djurägaren ska kunna kallas djurplågare?
Krävs det t.om. att djurägaren medvetet vill plåga/behandla sina djur illa för att ordet djurplågare ska vara motiverat att användas?
Hur tänker du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker det är väldigt tunn gränsdragning faktiskt
Beror på: Om det är pågrund av okunskap eller inte. Och på vilket sätt djuret farit illa.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att ordet djurplågare passar bäst när personen medvetet plågar ett djur.
Om man inte förstår att djuret har ont och inte tar djuret till veterinär när djuret mår dåligt, så passar ordet försummelse bättre. Den som av oförstånd inte ger djuret god omvårdnad försummar det.
Men om man ser att ett djur har ont och lider, och struntar i det så kan nog ordet djurplågare passa även om det inte är personen själv som orsakat skadan.
Jag tycker "medvetet" är nyckeln i det hela.
/Maria
Ja, för mig innebär ordet "djurplågare" att det finns ett uppsåt att plåga djuret och att det är själva lidandet man är ute efter.
"Djurplågeri" kan det dock vara i många fall utan att det behöver finnas ett sådant uppsåt. T.ex. när djuret utsätts för onödigt lidande p.g.a. vanskötsel, okunskap eller dåligt omdöme.
Sajtvärd Katter iFokus