Faror för katten i hemmet
Det är lätt att bli "hemmablind" när det gäller faror för katten i hemmet.
Därför är det bra att då och då göra en "säkerhetsrond" där hemma, då man funderar lite extra över vilka ev. faror som finns i de olika rummen, och vad man kan göra för att ev. förhindra att olyckor händer.
Det kan handla om elsladdar, giftiga krukväxter, dåligt förankrade hyllor, ställen/föremål där katten kan fastna i (med ben, huvud, kropp), spisar som kan gå igång "med kattens hjälp", öppna vädringsfönster, tvättmaskinen, choklad och andra matvaror som ligger framme, rengöringsmedel, läkemedel, snören och mycket annat.
Hur tänker du kring säkerhet i hemmet? Har du vidtagit några åtgärder? Har du rutiner för att förebygga olyckor?
Här ett inslag om hur spisen blev till en fara:
https://sverigesradio.se/artikel/larmades-om-villabrand-katt-astrof-undveks
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har köpt galler som sitter runt det öppningsbara fönstret i sovrummet, det vinklas inåt i toppen och efter att hon körde balansgång på gardinstången en natt så insåg jag att det kommer gå åt skogen om hon halkar 🙈
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
På vår gamla spis hade vi barnlås på för katterna kunde sätta på den. Nuvarande spis behövs inte det.
Vi hade även barnlås till vissa skåp.
Mina garnnystan lägger jag i skåp efter användning.
Har alltid toalocket stängt osv.
/Maria
Har nätat in så ingen kan ramla eller ta sig ut. Sladdar med mera antingen utdragna när dom inte används eller inbyggda på några håll.
Det här med katt och spis var jag med om på 90 talet då en av mina dåvarande katter Mowgli kom upp på spisen och på vägen ner satte han på två plattor på högsta men jag var i köket och såg alltihop fast hade jag vart på jobbet fy vale vad som kunnat hända.
Efter den händelsen fimpar jag alltid spissäkringen och bytte ut proppskåpet så nu har jag fällsäkringar så det är enkelt och snabbt gjort så fort jag använt klart spisen det har blivit rutin på det där. Kyler alltid ner plattorna med en kastrull kallt vatten för några brända tassar det vill varken katterna eller jag vara med om.
Växter har inga efter att katt käkade på dom så dom åkte ut även det på 90 talet och även där var Mowgli den skyldiga boven i dramat.
Det finns en hel del jag fixat till så det ska vara kattsäkert och mat och sånt står aldrig framme allt åker in i skåp och kyler jag ner mat lägger jag ett galler så ingen ska komma åt och få i sig något dom inte tål men det kan vara lätt att glömma så det har hänt att någon norpat så där gäller det att ha huvudet med sig.
- Redigerat 2023-03-24 10:55 av [Vandra i Skönhet.]
Persienn snören!
En av mina katter fastnade i dem med bakbenen när han skulle hoppa ner ur fönstret, så han hängde upp och ner och framtassarna nådde inte ner på golvet!. Han hade ingen chans att ta sig loss och han skrek för det gjorde ju ont.😱
Som tur var jag hemma men på väg ut, så jag kunde ju ta loss honom men fy sjutton så rädd jag blev, sen dess sitter alla persiennsnören uppsatta så de inte når ner till fönsterbrädan!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Oj, vilken tur jag har! Mina är aldrig uppe på spisen och kan inte sätta på spisplattorna av misstag.
De tuggar inte på nån krukväxt utan äter bara gräs. Tuggar inte på några sladdar o s.v.
Jag hade förstås anpassat hemmet om de hade varit såna katter som behövt det.