Över 1 miljon oreggade katter
Tyvärr är det många kattägare som ännu inte har reggat sina katter i Jordbruksverkets register…
Dags att ta ansvar!!!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VP5mw1/over-en-miljon-katter-lever-laglost
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker att försäkringsbolag och veterinärer kunde göra en drive nu i vår och upplysa och underlätta för kattägarna att märka och registrera katterna!
I någon kommun hade de åkt ut till djurägarna istället för tvärtom och det gav resultat!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag ska erkänna att jag registrerade Lakritz ganska nyss.🙄
Jag skulle plocka in hans papper när jag insåg att jag inte registrerat honom alls😮
Det var överbelastning i början på jordbruksverkets sida och sedan har det blivit liggandes här hos mig.
/Maria
#2 Det är så lätt hänt! Ungefär likadant här. 🙂
Men lägg av… Det är inte alla som vet om att man måste registrera sina katter.
Sen får du tänka på att 90% av dom som inte är registrerade förmodligen är innekatter och aldrig behöver bli registrerade.
Finns ingen anledning att chippa sin katt om den aldrig får gå ut fritt.
#4 Det var bland det dummaste jag hört.
Mina innekatter har alltid varit märkta och registrerade i de register som fanns innan.
En innekatt kan rymma, det kan ske olyckor som brand eller liknande.
Nu är det dessutom lag på att registrera.
/Maria

#4 Ditt inlägg visar ju bara hur oerhört viktigt det är att information går ut till kattägare. Och kanske det viktigaste, att man läser vad det står!!
Jag blir också nyfiken på vilka som "gillat" detta inlägg med tanke på i vilket forum det är skrivet. Hittekatter.
- Redigerat 2023-03-07 19:07 av UlrikaD
#4: Tror du på fullt allvar att det bara är utekatter som försvinner från sina ägare? Om/när en innekatt hamnar utomhus av misstag drabbas den vanligtvis av panisk skräck och blir lika skygg som katter som aldrig haft nära kontakt med människor. Det kan ta både veckor och månader innan någon ens ser en skymt av en sådan katt.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja, det sätts ju ständigt upp lappar om bortsprungna innekatter, så självklart behöver också de vara märkta.
#8: Ja, det annonseras även om upphittade katter. I lokala facebookgrupper kan man se exempel på att väl invanda utekatter ofta känns igen av många andra boende i området och att många även vet eller tror sig veta var utekatten bor. En innekatt däremot är ofta helt okänd i området - t.o.m. för närmaste granne.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Det är numera lag på att ALLA katter som är äldre än 4 månader SKA vara ID-märkta och ägarregistrerade i Jordbruksverkets Kattregister. Du är dock inte skyldig att märka och registrera din katt om den är född före den 1 januari 2008.
Lagstiftningen gör INTE skillnad på innekatter och utekatter (tack och lov). De gör inte heller skillnad på om man t.ex. bor på landet eller i stan.
Att innekatter kommer ut av misstag är extremt vanligt. De trillar ut genom vädringsfönster och ner från balkonger, de kommer ut av misstag när hantverkare är på besök eller när katten har kattvakt. Innekatter kommer ut i samband med flytt, vid resor till och från veterinären, vid resor till och från sommarstugan o.s.v.
Och är katten inte IDmärkt och ägarregistrerad - ja, då riskerar man numera att bli av med sin katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Som sagt, det är många som inte känner till det där. Det skulle vara tacksamt med lite mer upplysning och åtgärder som underlättar för kattägaren att märka och registrera katten. Helst nu innan sommaren.
De som inte känner till det följer nog inte nyheterna. Det har ju skrivits och pratats mycket om det, tycker jag.
Men för de som aldrig tar del av nyheter, så är det väl bra om informationen kan nå ut via veterinärkliniker m.m.
Men jag gissar att många som inte har registrerat mycket väl känner till de nya reglerna, men väljer att strunta i det. Tyvärr.
Många verkar inte förstå att det är ett nytt register de ska registrera i.
Min kompis har en bekant med katt och hade frågat om de registrerat dem och ägaren sa att de var ju registrerade efter de chippmärkt den efter hemkommande (för något/några år sedan) så de hade inte alls fattat att det är ett nytt register det gällde och att man behövde registrera på nytt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Som sagt, det är inte alls självklart att alla läst, förstått och dragit önskade slutsatser. Därför vore det önskvärt med mer information och aktiva hjälpande åtgärder.
Ursäkta men vad är det som gått förbi i det här ?
Fasen det påtalas överallt att katter ska registreras så vad är problemet ?
Sätt i gång och gör det här finns inte längre en ursäkt för.
Jag kollade en liten kattfröken som besöker oss och andra men hon är inte reggad och det vore en tragedi om hon skulle hamna i andra händer och bli omhändertagen.
Hon har inget gjort som så många andra katter så se över det här regga och var säkra allt annat är oansvarigt.
#16 Ja, jag håller med och tycker att det har informerats väldigt mycket om obligatoriska registret även i nyhetsmedia. Som kattägare borde man ha lyssnat lite extra då och själv sökt info om vad, när och hur om man tycker att något verkar oklart.
Den trista sanningen är att de flesta som ännu inte registrerats i JBVs register inte finns registrerade någon annanstans heller.
Sajtvärd Katter iFokus
#17 Men långt många fler katter är reggade i de båda frivillig-registren?
#18 Ja, men där finns med all säkerhet även katter som inte längre är i livet.
Nu när det finns 3 olika id-register kommer många katter t.o.m. vara trippelregistrerade, men det var inte för de katternas skull man behövde införa JBVs obligatoriska id-register.
Sajtvärd Katter iFokus

Att innekatter kommer ut av misstag är extremt vanligt. De trillar ut genom vädringsfönster och ner från balkonger, de kommer ut av misstag när hantverkare är på besök eller när katten har kattvakt. Innekatter kommer ut i samband med flytt, vid resor till och från veterinären, vid resor till och från sommarstugan o.s.v.
Ja, det är ärligt talat rena turen att min katt inte tagit sig ut än då hon sprungit ut i trappuppgången flera gånger när jag öppnat dörren för andra eller kommit hem med lite större grejer i händerna. särskilt som jag bor på första våning och det bara är en halvtrappa ner till porten, och det är ditåt hon springer i första hand.
Jag försöker att komma ihåg att ställa ner grejerna, snabbt smita in och stänga in henne i köket eller sovrummet när jag kommer hem bärandes på grejer själv, men det är lätt hänt att jag glömmer, särskilt då kissen jag hade innan istället var rädd för trappuppgången och undvek lägenhetsdörren när den var öppen. När jag öppnar dörren för andra tar jag upp henne i famnen om hon redan är där, problemet är istället om hon ligger och sover någonstans när jag går dit men sen kommer farande som ett skott förbi våra ben innan dörren hunnit stängas.
#21: Om man inte hört talas om obligatorisk id-märkning så undrar jag vilka nyhetskanaler sådana personer håller sig till. Ska JBV behöva avbryta TV-spel, Netflix och liknande underhållning för att information ska nå fram?
Sajtvärd Katter iFokus
#22 Jag tillhör uppenbarligen "sådana personer ".
Jag läser nyheter och försöker hänga med så gott det går men jag upplever att det varit lite information.
Hade det inte varit för att jag hittat Lakritz papper och tråden härinne så hade jag nog fortfarande missat.
Jag är inte inne på några andra katt eller djurforum heller.
Så att raljera om TV-spel, Netflix osv. går inte hem hos mig.
/Maria
Fast här på Hittekatter iFokus har vi väl ändå varit jättetydliga och informerat massor 😊…?
Jag tycker att jag har skrivit mängder om det, samt länkat till galet många inslag i massmedia under typ det senaste halvåret. 😊
Flera inlägg har jag dessutom "nålat" uppe till vänster.
Men jag märker också att en del verkar ha "missat" det, även folk som bryr sig om sina katter och som reggat dem i andra register tidigare. En vanlig miss verkar vara att man trott att katten varit reggad i JBVs register, när katten i själva verket istället reggats i SKKs register för flera år sedan.
Här har varit tydligt ja.
/Maria
Här inne på sajten är det verkligen massor med information om precis allt. Uppkatten du gör det skitbra som informerar oss och är så aktiv med allt och du har stenkoll så jag går ofta in och läser just för här finns det så mycket bra information. Jättetack till dig för ditt fina engagemang 😎
Jag tycker även att det synts bra i media i takt med den nya lagen men nu har det dämpat av så jag blir förvånad om människor missat det jag tror hellre på att en del ärligt skiter i det ( inte alla några kan faktiskt ha missat ) och inte inser dom konsekvenser som kan komma om man inte id-märker och registrerar sina katter.
Här kan jag bara ställa mig frågan vill man inte ha sina katter kvar ? vill man utsätta dom för att bli omhändertagna och omplacerade ? tänk på djuren som inte förstår varför dom inte längre får vara hemma hos matte och husse vad har vi gjort varför vill dom inte ha oss längre dom sörjer dom saknar oss och sitt hem och hamnar i helt okända miljöer det är inte djurvänligt öht 😢
Eller är det så att man inte har råd att regga eller märka ja men då ska man ju inte ha djur för djur kostar och det är något vi alla djurägare får räkna med när vi skaffar ett liv som vi ska ta hand om under många års tid med allt vad det innebär.
Jag kan inte annat än bli lack på det här och det är oansvarigt av så många djurägare och går jag till den kattfröken som besöker oss och andra så har den familjen råd och dom är väl medvetna så pass hänger dom med i sociala media och annan media så där är det slarv dom skiter i det och det vore grymt om den lilla fröken skulle omhändertas för att familjen skiter i det.
Jag kommer att kolla henne då och då när hon kommer hit i hopp om att hon är chippad för det vore ju fasen och så ofattbart oansvarigt av den familjen att inte id-märka sin katt. Jag blir riktigt sur och förbannad ☹️
Min äldsta är 17 år och 9 månader hon behöver inte registreras men det var en självklarhet att registera henne allt annat är uteslutet för hon kan smita hon kan komma ut även om det vill mycket till och hon är en säker katt men olyckan kan faktiskt vara framme så även om djuren inte behöver så önskar jag att människor oavsett ålder tar sitt ansvar och registrerar.
I denna veckas lokaltidning har min kommun valt att använda nästan halva sidan på "kommunen informerar" om registreringen av katt. Heja Hagfors kommun som hjälper till att sprida information så fler katter blir registrerade! Jag tror det är något som kan vara extra viktigt att informera om här ute på landet där vi kanske har lite annan mentalitet delvis…
#27 Det låter som ett jättebra initiativ! Hoppas andra tar efter.