Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 70 ggr
Uppkatten
1

Åtalas för djurplågeri

Parets katt höll på att drunkna.

Men istället för att ta katten till veterinär så lämnades katten ensam i bostaden, och senare avled katten.

Nu åtalas paret för djurplågeri.

https://sverigesradio.se/artikel/ett-par-i-uppsala-kommun-atalas-for-djurplageri

Enligt djurskyddslagstiftningen är djurägare skyldiga att ta sina djur till veterinär vid behov.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sommaren 2020 höll en katt på att drunkna i Uppsala kommun men paret som ägde den tog inte katten till en veterinär.Katten ska ha lämnats i parets bostad ...
Magi-cat
0

😥

Det hjälper inte katten, men jag hoppas domen blir rättvis. 😾

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

Möjligen har det ett signalvärde, och kan hjälpa en annan katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
1

#2 Precis, jätteviktigt att visa att djurplågeri får konsekvenser!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
3

#0 Jättehemskt! 😥

Jag kan inte låta bli att bli väldigt nyfiken på hur det gick till och vem som anmälde paret. Kanske berättade de vad som hänt när de lämnade in kattens kropp hos veterinär?

Vi har regelbundet HLR-utbildning på jobbet (förskola) och nu senast fick jag faktiskt veta en sak som jag inte visste och det är att den som varit nära att drunkna måste till sjukhus även om den drabbade verkar ha återhämtat sig. Andnöden kan uppstå flera timmar efteråt p.g.a. att det uppstått en skada på lungblåsorna.

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
1

😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!