Hittekatt i skruttigt skick
Det dyker upp en ledsam bild i flödet på FB
Det är svårt att bedöma om katten är vit, eller mer åt det röda hållet i grunden.
Pälsen är lång och bildar stora tovor.
I öronen och från ögonen kommer svart gegga.
"Som den ser ut", kommenterar folk. Jag kan bara instämma.
Men det är lugnt i tråden. Kloka kommentarer och det verkar som att kattvant folk omedelbart reagerar och agerar. Det är skönt att se.
Personen som larmar över nätet vill själv inte ta in katten. Inte ens ta i den. De har precis kommit med en liten en från BB.
Först blir jag lite "sur" när jag läser det. Inte lär väl en katt i det skicket vara en fara för en bebis. Även om jag fattar att man vill skydda sitt barn mot precis ALLT som skulle kunna vara otäckt.
Men sedan tänker jag om, för visst, katter kan ha sjukdomar som kan smitta. Ringorm, salmonella och annat. Även om risken sannolikt är väldigt liten.
Nu hoppas jag att de som "ryckt ut" hittar katten, att katten får hjälp, och att det inte är någon kattägare som medvetet låter sin katt gå omkring i det här skicket.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hoppas att det går bra.
Hellre bortsprungen som kan hitta hem med hjälp än vanvårdad katt som har ägare som inte bryr sig?
Jag håller med!