Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterdjurskyddsfrågorbortsprungna-upphittade-katter
Läst 179 ggr
Nephi
1

Hur kan man bara överge sin katt?

Hur kan man bara överge sin katt som dessutom dräktig? Hur tänker man när man lämnar den i en transportbur på en golfbana utan att katten får möjlighet att försöka kämpa för sin och ungarnas överlevnad? Måste ju säga att även om det är hemskt så är det ändå bättre att katterna blir utslängda i naturen där dem har en chans, även om det inte heller är rätt på något vis! 🤬

https://www.facebook.com/profile.php?id=100064714475565

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Hemlösa Tassar, Karlskoga. 7 250 gillar · 197 pratar om detta · 10 har varit här. Hemlösa tassar är en grupp av ideellt arbetande kattvänner som verkar i...
Maria
2

Fruktansvärt 😥

Vi tog hand om en katt som någon dumpat vid ingången på min mans jobb.
Hon satt också i transportbur med en paket Friskies bredvid.
Det var en kall november och hon hade förmodligen suttit där hela natten.

/Maria

Uppkatten
0

Man blir lika förtvivlad varje gång sådant här händer. Ibland är katterna dumpade, andra gånger kvarglömda, ytterligare andra gånger kan det vara en granne eller ett ex som tagit katten och "gjort sig av med den för att straffa kattägaren, o.s.v.

Det här visar hur viktigt det är att varje katt är IDmärkt och går att knyta till en ägare. Annars är det nästan omöjligt att kunna tillämpa den lagstiftning som finns.

Sälj aldrig omärkta kattungar!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Torpstugan]
4

Det här är så ofattbart så jag vågar inte ens skriva dom ord jag känner och tänker när jag läser och hör om sånt här 😢

Har man ingen känsla för djuren alls och är man så elak djurplågare så man bara överger djur då ska man ha sitt straff så jag hoppas innerligt att polisanmälan leder till gripande vem som gjort det här.

Intill mig i soffan ligger just nu min kattfröken som liknar henne som är med på bild och jag tittar på min fröken och tänker hur kan man och varför gör man såna här handlingar varför inte istället se till att omplacera djur på ett djurvänligt sätt om man nu måste omplacera för det är något jag inte heller förstår för tar man ansvar för liv så tar man det ansvaret för resten av deras liv man omplacerar inte men om man nu nödvändigtvis måste se då till att göra det bästa för djuret.

Vänd sig till djurhem eller omplacera. Ta kontakt med veterinär om råd om man inte vet hur hantera situationen men dumpa och göra sig av med som om det är sopor jag finner inte ord har inte människor mer känsla än att utsätta djur för såna här handlingar gång efter annan. Är människor inte medvetna om att djur har känslor och tankar precis som vi.

Det är tredje gången jag skriver inlägg i tråden sen raderar jag allt och ändå kan jag inte sätta ner det i skrift vad jag känner inför såna här vidriga fruktansvärda handlingar människor tar sig till mot djur.

Ni som gjort och ni som planerar att göra det finns en sak jag på allvar vill fråga er, hur skulle ni själva känna om ni utsattes för en sån handling. Tänk er in i situationen hur djuret känner. Tänk er in i att sitta övergiven instängd och rädd och att inte veta vad som händer och varför.

Tänk er in att vara instängda och människor, bilar med mera drar förbi er en del kanske stannar och tittar men går sin väg och ni är instängda och kan inget göra ni tar er inte ut. Ni vet inte vad n gjort för fel och varför ni sitter där ni sitter

Ena stunden är det kel, kärlek och gos i nästa så åker ni ut. Kan ni ens föreställa er alla tankar och känslor som går igenom djuren som drabbas av att bli dumpade och illa behandlade ? det kan ni omöjligt göra och är det några jag verkligen på riktigt hatar jag hatar sällan men djurplågare där kan jag bara känna en sak och det är hat och förakt ni ska straffas ni ska sitta bakom lås och bom för det ni utsätter djuren för.

Djuren är dom absolut finaste vi har och dom ska vi vara rädda om, dom ska vi ta hand om och ge all den underbara kärlek vi kan precis den underbara och villkorslösa kärleken som djuren ger till oss den ska vi ge tillbaka till dom ❤️

Tarotstollan
1

Det finns inga ord…😭😿

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
0

#4: Instämmer helt!

OberonsMatte
0

Väldigt märkligt fall. Vill man bara bli av med en omärkt katt som inte finns i några register hade det varit lättare att bara släppa den någonstans. Att den hittas i en riktig kattbur undangömd i ett buskage kan tolkas som att personen tyckte att det var för otryggt och farligt att bara släppa den lös och att det fanns en tanke om att hämta den. Så vad hände? Varför hämtades inte katten?

Var kattungen nyfödd så föddes den kanske i buren utan att den som lämnat katten där ens visste att katten var dräktig.

Så många frågor.. Jag tror dock att det är vanligare med tragiska orsaker än ren grymhet när katter hittas i en övergiven kattbur.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

En variant som faktiskt förekommer är att det är personen som "hittar" en övergiven katt som själv ställt buren där. Att uppmärksamma ett sådant fynd till veterinär, katthjälpsföreningar och i sociala medier ökar chansen betydligt för att katten faktiskt blir omhändertagen och omplacerad jämfört med om personen själv hade försökt få in katten på ett katthem.

Varje gång en till synes dumpad katt uppmärksammas i media (och t.ex. på facebook) så normaliseras föreställningen om att katter kan dumpas. T.o.m. när en katt hittas som vistas helt fritt utomhus är mångas första tanke att "den förmodligen blivit dumpad" och trots att inga bevis finns så blir det lätt en "sanning".

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-01-31 21:32 av OberonsMatte
Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
1

Ja, det händer att folk vänder sig till katthem med "upphittade" katter och en förfärlig historia om hur katten hittats.

Strax senare upptäcker katthemmet att katten t.ex. är allvarligt sjuk. Katten var kanske upphittad. Eller så klarade inte kattägaren själv att gå till veterinären för avlivning av katten. Eller hade inte råd med veterinär och hoppades att katthemmet skulle kunna rädda katten. Men troligen har det i en del sådana här fall varit kattägarna själva som lämnat in katterna.

Ex som dumpar katter har jag också träffat på.

Men ibland är det obegripligt att förstå varför det blivit som det blivit….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

#8 Vad menar du med det?