Polisen: släpp ut hunden igen
Vi har ju många gånger blivit galet irriterade på poliser som uppmanar folk att bara släppa ut upphittade katter igen. Trots att miljön är olämplig, katten i dåligt skick, vädret eländigt o.s.v.
Döm om min förvåning när jag nu i kväll läser på FB att man hittat en hund och ringt polisen. Och polisen svarat att man ska släppa ut hunden igen! Polisen ska ha sagt att de inget kan göra då ingen ägare hört av sig.
Vart bär det iväg med hanteringen av våra husdjur???? Ska hunden släppas ut att försvinna, med risk för att den hamnar i trafiken o.s.v…? I de flesta fall är det väl bara en tidsfråga innan en förtvivlad hundägare hör av sig.
När slutade polisen att ta emot hundar och kolla chip?
Nu var upphittaren klokare än så och har begett sig till veterinär för att få ett ev. chip avläst. Håller tummarna för att hunden är chippad.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det har löst sig för hunden!
Ägaren lade ut en efterlysning i en annan FB-grupp, sedan hunden lyckats smita ut av misstag.
Och tack och lov kunde folk koppla ihop de båda annonserna så att hunden fick hjälp tillbaka hem igen!
Hade upphittaren följt polisens råd så hade den här 7 månader gamla hunden istället nu irrat runt här i trakterna.
En 7 månader gammal hund i tätbebyggt område, med en massa trafik.
Olycksprevention tar förmodligen kortare tid från polisen än att rodda en (allvarlig) trafikolycka, tänker jag…
För att inte tala om vilken lättnad det måste vara för familjen att få hem sin hund igen….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det var glada nyheter att det löste sig! Men visst blir man förvånad och bedrövad av polisens svar … Om inte annat kunde de ju tänka på trafikfaran …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, poliser borde ju verkligen veta vad lösa hundar kan ställa till med.
Ett annat problem är att lösa hundar ofta blir skygga och svårfångade ganska snart.
Det är inte klokt att polisen ger ett sånt dumt svar.
Men det var ju inte längesen det stod i tidningarna hur dåliga de studerande på polishögskolan var. De hade svårt med enkla saker.
Kanske var det ett sånt stolpskott som gissade fram ett svar..
Det händer kanske inte ofta men det är tyvärr ingen engångshändelse att polisen råder en att släppa hunden igen.
Det handlar då inte om förmodade jakthundar utan uppenbara familjehundar som av någon anledning har sprungit bort/hittats.
Polisen tar heller inte alltid emot vare sig anmälan om bortsprungen eller upphittad hund och att läsa chipmärkning är bara att glömma.
Tar de väl emot en anmälan så "försvinner" den lätt när nästa skift går på.
Det här gäller givetvis inte alla poliser eller polisstationer men ganska många.😐
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Men förlustanmälan av djur kan göras digitalt till polisen - det kanske är en väg som fungerar bättre, om ens djur har sprungit bort?
- Redigerat 2023-01-30 20:11 av Uppkatten
#6: Mycket möjligt!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Samtidigt spekulerades det på nätet om att hunden kanske var ochippad och ägaren full.
Man blir så less på folks fantasier, och hur de försöker skapa egna berättelser… helt utan grund.
Kan folk inte få träna bort sådana fasoner i skolan…?