Skyldighet att förhindra fallskador
Jag blir rätt less på de som hävdar att det står i Djurskyddslagen sedan 2008 att: ”Om katter vistas ensamma på en balkong som är belägen mer än 5 meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra att katten faller ned”. Jodå, det stod så tidigare. Men vad jag fick lära mig på djurskyddskursen är att fallskador alltid ska förebyggas, oavsett antal meter.
I föreskrifterna står det idag att: 22 § Djurhållaren ska vidta åtgärder för att förhindra fallskador på hundar och katter i förvaringsutrymmen.
Förvaringsutrymmen är ju ett märkligt ord för de flesta av oss vanliga dödliga, men det handlar t.ex. om våra bostäder.
Visst - det var väl bra att 5-metersregeln fanns, men katter kan skada sig riktigt allvarligt redan vid fall från ett par meters höjd. Sedan kanske 5 metersregeln ändå var tydligare för många kattägare, då många tror att katter klarar fall nästan jämt och från alla möjliga höjder, utan att skada sig, men dessvärre är fallskador inte ovanliga hos katter…
Så: som kattägare är du alltså skyldig att förebygga fallskador - oavsett om du bor på t.ex. första eller sjätte våningen. Det finns inget "exakt antal meter" som anger när du ska börja skydda din katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-01-13 12:01 av Uppkatten
Men katter landar väl alltid på fötterna och har dessutom nio liv, så det är väl inte viktigt? Nej, självklart var jag ironisk och sarkastisk nu! Det verkar dock finnas folk som verkligen tänker så.
#1 Nu blev jag lite mörkrädd först när jag läste ditt inlägg 😊, men det är precis det som är problemet. Det finns massor av myter kring hur bra katter klarar av att falla. Och ibland går det verkligen bra. Katten börjar rotera i luften, tömmer urinblåsan och landar mirakulöst utan att skada sig. Men dessvärre är det långt ifrån alla katter som det går så bra för. Många katter kommer till veterinärklinikerna med svåra frakturer, spräckt gomtak, spräckt urinblåsa och andra svåra inre skador.
Jag hade en granne förr som var veterinär, och som varnade särskilt för fall från våning 3-4. Folk tror ofta att det är en "ofarlig" höjd för katter att falla ifrån, men ofta blir det svåra skador eftersom katten inte hinner tömma urinblåsan etc i fallet, sa hon.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
För mig är det en självklarhet att näta in balkongerna. Jag bor i villa med två balkonger på övervåningen sen är det så nära marken på nedre våning och altanerna så där behövs det inte och där går dom heller inte ut eftersom dom är innekatter.
Jag var med om en händelse på 90 talet där jag besökte en väninna och hennes make som bodde på 11-e våningen tror jag det var dom bodde högt så långt minns jag och katterna gick fritt ute på balkongen som inte hade nät.
Vi höll på den tiden på med nagelskulptering och satte oss i min väninnas rum för att öva och jobba på det där och jag sa till henne var är Lina för hon dök inte upp medan dom andra katterna svängde runt oss som dom alltid brukade göra men just Lina syntes inte till.
Hon sa Lina är inne hos Per men jag kände att något var fel det stämde bara inte för mig för jag känner på mig sånt där och när vi var klara med naglarna så åkte jag hem och fick sen veta att Lina hade fallit alla våningar men klarat sig, tömt blåsan och hamnat i buskar samt att folk såg hennes flygfärd så dom hade kontaktat veterinär och allt gick bra för henne även om hon var omtöcknad så ja det här är en viktig lag som handlar om att rädda livet på våra djur.
Det här var människor som verkligen brydde sig om sina katter men på den tiden fanns inte alla såna här lagar som det gör idag och dom som så många andra tänkte i sin stillhet och enkelhet att katt klarar sig alltid men så är det ju faktiskt inte vi vet mycket mer och vi vet också bättre idag hur göra för att skydda våra djur så vi har kommit en bra bit på vägen 😎
#3 Ibland klarar katter sådana fall. Men inte alltid. Problemet är att folk gärna gör undantagen till sanningar om vad katter klarar…
Det påminner om myten om att katter alltid tar sig ner från träd för egen tass. "Du har väl aldrig sett en död katt hänga i ett träd", brukar man få höra.
Nej, de gör ju inte det, för när katter blir tillräckligt dåliga faller de. Och då kan det vara för sent att rädda dem (levern och annat kan ha tagit stryk).
Det är så trist att så många myter om katter hänger kvar….
När jag var ung så bodde vi i höghus.
Då ramlade en katt ner, som bodde i vår uppgång, från åttonde våningen😥
Katten togs till blå stjärnan och överlevde.
Det stod till och med om det i tidningen när det hände.
Det sorgliga i historien som tidningen aldrig fick veta är att katten något år senare blev överkörd och avled.
/Maria

Jag känner rent spontant att det vore bättre med en 2,5-metersregel istället.
En lägre gräns än så blir nog omöjligt då man i så fall måste hindra kissar från att ta sig upp ovanpå skåp, garderober och bokhyllor även inomhus, och jag misstänker att vissa katträd kan hamna i farozonen till och med.
#6 Samtidigt som vissa garderober och bokhyllor etc kanske är tillräckligt höga för att fallolyckor ska kunna inträffa… Kanske inte för att de har en viss höjd, utan för att de står illa till, inte är förankrade i väggen o.s.v. Och kombinationen blir olycklig? Knepigt det där….