Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 398 ggr
Imasy
0

Hjälp, ska jag bli orolig?

jag var ju och kastrerade amanda oh matilda i freddags, och amandas op sår ser fint ut, men matildas sår är svullet ca 1 cm utanför snittet, runt om hela. såret vätskar inte och det är inte rött eller dyl, men kan det bli svullet innanför medans det läker? hon verkar må bra för övrigt, men jag blir ju lite orolig. nån som vet? jag har bara kastrerat pojkar…

missempty
0

Imasy, det låter som ett helt normalt operationssår. Det blir lite svullet och ser konstigt ut. Så länge det inte varar eller är rött så är det ingen fara.

Imasy
0

aha, då kan jag vara lugn då :) det som gjorde mig förvirrad var att amanda är helt platt runt såret, men icke matilda.

evamojje
0

håller med #1

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jenna-Gun
0

Katter är som vi, olika individer.Så förjdaktligen oxå de op-sår de har.

Tror du kan vara lugn

Lena
0

Tycker också att det verkar som en normal sårläkningsprocess. Som andra redan skrivit kan det vara individuella variationer hur såren läker. Men om det börjar vätska sig då bör man kontakta veterinären.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

destiny
0

Jag fick det förklarat för mig när jag fick kastrerat en honkatt i somras men har glömt svaret. Generad  Det är i alla fall helt normalt att det svullnar upp på vissa katter. (eller människor. Någon i sjukvården sa att det kan hända på människor också) Bara det inte händer mer. D v s vätskar sig och så. Det kan ta tid innan det går ner.

missempty
0

Jag som är reumatiker och har protesopererat ett antal leder vet hur operationssår kan svullna - och det rejält också. Räcka ut tungan 

Dessutom, aktiv som jag är inom Örebro Katthem har jag sett ett antal kastreringssår på honor och vet hur olika de ser ut också. En del läker direkt, medan andra tar längre tid på sig att läka, en del svullnar nåt rejält och andra märker man ingenting på. Så det varierar! Mest tycker jag att de svullnar, inte så vanligt att de inte gör det. Min erfarenhet iaf. Generad

Ankah
0

Min veterinär sa, när jag nyligen var och kastrerade min lillakatt, att vissa katter kan reagera på tråden de använder att sy ihop med, men att det inte är något att oroa sig för. Är det inte rött eller varigt eller något så behöver du inte oroa dig!!!

siberlina
0

när  sotis  fick sin snopp bortoperrerad, så  var  jag väldigt    orolig  för   hur han skulle   ta det  ,om han  typ   skulle   förlora sin   manlighet   mm, men  det  jick  jätte bra    och han  brydde  sig   inte  ett  dugg,han levde nästan 2  år    efter det  ingreppet.som du  nog  redan  vet  så   dog  han  i  somras,