Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 106 ggr
Uppkatten
4

Regga oläslig örontatuering?

De senaste dagarna har jag läst flera inlägg på FB där kattägare undrar om de verkligen måste chipmärka sin katt. Katten har ju redan en suddig örontatuering. Räcker inte det?

Jo, det är klart att du kan regga din katt och använda den suddiga örontatueringen. Men hur tror du att folk ska kunna hitta dig i ägarregistret om de inte kan tyda tatueringen??? Råkar katten illa ut och veterinären behöver kunna nå dig snabbt för att fatta beslut om vård eller avlivning så säger det sig självt att en suddig örontatuering inte är till någon nytta.

Polis/veterinärer/katthem kan liksom inte tyda suddiga örontatueringar de heller, är örontatueringen usel så är den. Då är den inte längre till nytta för katten.

Ett chip är lätt att sätta in, och det går ofta att hitta bra kampanjerbjudanden etc.

Lagen kom ju till för att man ska kunna hitta kattens ägare lättare! Vad är det då för mening med att regga en oläslig örontatuering? Att vara dum-snål är liksom inget som gagnar vare sig kattägaren eller katten.

Har man katt så får man allt se till att den har en bra "livlina" tillbaka till hemmet. Tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Namiko
4

Jag öronmärkte mina katter, fullt medveten om att tatueringarna kunde bli helt oläsliga och ärligt talat så var dom svårtydda redan från början trots att dom var korrekt gjorda. Poängen var inte att dom skulle komma hem via tatueringen, utan jag ville ha ett synligt bevis på att katterna hade ett hem ifall dom tappat sitt halsband som hade en kapsel med telefonnummer och adress i. Dom fick chip samtidigt som tatueringarna gjordes så dom var märkta på 3 olika sätt för säkerhets skull.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
3

Håller med!
Jag personligen tycker inte veterinärer skulle fortsätta med öronmärkning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Veterinärer i Jönköping får just nu många samtal från kattägare som vill chippa sin katt. Efter nyårshelgen kraschade ju Jordbruksverkets e-tjänst där många försökt komma in och registrera sin katt, men först behöver katten få en id-märkning, helst i ett chip.
Calcifer
0

Jag har fått hälsoproblem som gjort att jag inte kunnat chippa mina katter än, trots att det skulle ha gjorts i början av månaden egentligen. De är öronmärkta och innekatter, så jag skulle gärna kunna registrera dem med tatueringarna tills vidare, så att det ändå är gjort, tills jag kan få hjälp att ta dem till vet. Men jag hittar ingen information om hur man kan ta reda på vad det är för nummer de har i öronen. Så istället går jag omkring med ångest över att jag inte följer lagen. Kommer gissningsvis bara ta några veckor tills jag kan få hjälp, men jag mår dåligt över det ändå.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
2

#4 Du kan ta det lugnt! Jordbruksverket har gått ut aktivt och sagt att det är OK att inte regga varenda katt på studs, det kan få ta några veckor.

De räknar med att det kommer att ta tid att få in alla katter i registret, och flera funktioner i registret kommer att vara klara först i april.

Örontatueringen kanske du kan hitta t.ex. i katternas vaccinationskort eller på deras försäkring? Om katterna är från ett katthem så kan uppgifterna även finnas i papprena från katthemmet. Är de reggade sedan tidigare i t.ex. SKK är mitt tips att du kollar om de har typ "Mina sidor" eller att du ringer dit och berättar ditt ärende så borde de kunna hjälpa dig att få fram uppgifter om tecknen i örontatueringen. Vet du var katterna örontatuerades så borde även den veterinärmottagningen som gjorde tatueringen kunna berätta vilka tecken som tatuerades in.

Uppkatten
1

"Man får gott om tid att göra rätt", sägs det även i det här reportaget. 😊

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sa-kontrolleras-blekinges-registrerade-katter

Länsveterinär Sandra Draaisma menar att lagändringen om registrering är till stor hjälp för katterna i Blekinge. Nu hoppas hon att alla kattägare id-märker sina husdjur. – Vi kan inte springa runt och kolla varenda katt, men det kommer underlätta vårt djurskyddsarbete, säger hon.
Calcifer
1

#5: Åh gud så skönt att höra. Min rygg har sagt tack för mig så jag kan inte lyfta något som är tyngre än typ en mjölkförpackning innan jag börjar gråta. Ska såklart få hjälp för det, men att bära två katter i burar till busshållplatsen, och sen till vetten (är några hundra meter från hållplatsen i stan), och sen hem igen är omöjligt.

Jag kommer inte ihåg vart fasiken jag lagt deras vaccinationskort, men jag kan ringa vet i morgon och se om de har informationen. Chippas ska de göras ändå, men då behöver jag åtminstone inte stressa eller känna mig skyldig.

Uppkatten
1

#7 Nej, stressa inte, då får du bara mer ont. Nu får du ha fokus på dig själv, och sedan kan du fixa med katterna när du har fått ordning på kroppen lite bättre.

Men viktigt att det inte glöms bort helt framöver förstås. 😊

Calcifer
2

#8: Nä det ska absolut göras. Ja de är innekatter, men saker kan ju hända ändå. Om det börjar brinna i huset någonstans och vi måste utrymma t:ex. Då kan man ju t.o.m. råka inte stänga dörren till någon av burarna ordentligt om det är riktigt kris. Men som du säger, då behöver jag åtminstone inte stressa, utan kan fokusera på att få hjälp för ryggen först, eller till när min styvpappa kommer hem från sin resa och kan hjälpa till, vilket som nu kommer först. :)

Tack för att du lugnade ner mig. xD