Många bortsprungna/upphittade ungkatter - igen
Återigen noterar jag att det annonseras om väldigt många borttappade och upphittade katter som är kring halvåret gamla eller yngre. Många av dem är varken kastrerade eller IDmärkta.
En del har slunkit ut av misstag, andra har släppts ut för att upptäcka vintern.
Min gissning är att man tycker att kattungen/ungkatten har för mycket energi därhemma, och tror att det är ett bra tillfälle att träna på att gå ut, nu när man själv är julledig, upptagen med julstöket och katten säkert snart vill in igen p.g.a. kylan.
Man har inte den kunskap som behövs. Förstår inte att man måste lära känna området ihop med sin katt först, t.ex. via koppelpromenader. Man inser inte heller att katter behöver vara ute regelbundet under hösten för att kunna bygga upp s.k. brunt fett, vilket är en förutsättning för att katten ska kunna vistas ute utan att frysa (ihjäl).
Har man en kattunge/ungkatt som man absolut vill ska kunna vistas ute på egen tass, ja, då får man helt enkelt vänta med den träningen tills senare delen av våren…
Ingen katt ska heller någonsin släppas ut utan att först vara kastrerad, vaccinerad, IDmärkt och reggad, samt helst även veterinärvårdsförsäkrad…
Jag undrar hur många av de här yngre katterna som aldrig kommer tillbaka hem igen… För att ägaren helt enkelt inte hade tillräckliga kunskaper, eller för att oturen var framme…
Har själv varit ute nu under julhelgen och letat efter en sådan här liten… Tyvärr har den inte setts till, och den har varit borta i snart en vecka. Kattägaren har fått massor av tips via sociala medier, men frågan är i vilken utsträckning hen har kunnat ta till sig dem och kunnat omsätta dem i praktiken.
Att leta efter en bortsprungen katt är ju ofta som att leta efter nålen i höstacken, så det gäller att leta, och att fortsätta leta…
Jag såg emellertid att kattägaren lappat otroligt bra i området, och även digitalt. Så jag fortsätter att hålla tummarna för en lycklig återförening…
Men: håll kattungar och ungkatter inne så här års. Även vuxna katter behöver få chansen att bygga brunt fett innan de tillåts gå ut vintertid, + att de måste lära känna området först ihop med kattägaren.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vad är brunt fett? Är det bokstavligen fett?
Ja, brunt fett är en typ av fettvävnad. Det hjälper djur att bli varma utan att de behöver skaka (som när vi fryser).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-12-28 12:59 av Uppkatten
#2: Vad intressant tack för svar! Visste inte att sånt fett fanns