Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratkattens-beteende
Läst 58 ggr
Uppkatten
3

Hemområde eller revir...?

Vi använder ofta ordet "revir" när vi pratar om våra tamkatter.

Misse har ett revir, och Sotis har ett annat. Murre försvarar sitt revir. Och så vidare.

På några av de kurser jag har gått har det sagts att katter inte har revir, utan hemområden.

Vilken är skillnaden?

I Bo Söderströms bok "Hur tänker din katt?" skriver han att djurs hemområden kan överlappa varandra, vilket revir inte gör. Katter kan ju t.ex. fördela ett område mellan sig, så att en katt patrullerar området på dagen och en annan katt patrullerar samma område på natten.

Bo Söderström skriver också att de djur som håller revir har noga koll på gränserna, vilket djur med hemområden inte har.

I vardagen spelar det såklart oftast inte någon roll vilket ord vi använder. Men jag tyckte det här var intressant.

I så fall skulle man säga att katten "doftmarkerar för att markera sitt hemområdet" snarare än prata om katter som sprejar urin/kloar etc för att hävda revir…?

Tankar och funderingar kring detta…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Ja, det är intressant, men säkert också ganska individuellt hur starka revirkänslor katten har för det område som ligger utanför själva kärnreviret (dvs. bostaden).

Att en katt doftmarkerar sitt kärnrevir genom att stryka sig mot saker och vässa klorna där kan vanligtvis ses som harmoniska närvaro- och anspråksmarkeringar, dvs. något som bidrar till att katten känner sig trygg och hemma i den miljön. Som en trivsam "Här bor jag"-skylt.

Enligt min uppfattning kan även urinmarkeringar ha en ganska mild betydelse - om det sker utomhus och inte precis vid det egna eller någon annan katts kärnrevir. Som "I was here"-klotter ungefär…

Om urinmarkeringar däremot förekommer i det egna kärnreviret (i bostaden) är det en betydligt mer kraftfull signal som tyder på att katten känner sig stressad, oroad, otrygg och direkt hotad av något i det egna kärnreviret - och det är mycket allvarligare.

Sajtvärd Katter iFokus