Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 88 ggr
Uppkatten
2

Stopp för att rädda katter från soptippar

Katthjälpare får inte längre hämta in katter från soptippar i Skåne.

En namninsamling har startats i protest.

https://tidningensyre.se/2022/6-december-2022/stopp-for-hjalp-till-katter-pa-soptippar/

Tyvärr är det inte ovanligt att hemlösa katter vistas i den här typen av miljöer, eftersom katterna kan hitta mat där. Samtidigt är det förstås farliga miljöer för katterna, med många tunga fordon etc.

Även på andra håll i landet har katthjälpare ofta svårt att få hämta in hemlösa katter som lever på soptippar, trots att dessa katter ofta är i dåligt skick och behöver tas in för att ö.h.t. överleva.

Där återfinns även dräktiga honkatter och små kattungar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ett kommunalt renhållningsbolag i Skåne har samarbetat med kattföreningar för att ta rätt på hemlösa katter som vistas på soptipparna. Men nu har
Tarotstollan
2

Finns det inget ställe vi andra som inte bor i Skåne kan skriva under och stödja dem?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
0

Jag har inte sett något om den här namninsamlingen på annat håll….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Frivilliga kattorganisationer har i sju år räddat katter från återvinningscentralen i Helsingborg genom ett samarbete med Nordvästra Skånes Renhållning (NSR). Men samarbetet har avslutats och nu har tusentals personer skrivit på en protestlista.