Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattmat
Läst 120 ggr
gickan87
0

Medicin till skyggis

Sitter ni på några supertips på hur man får i en rädd katt medicin?

Han behöver penicillin morgon och kväll och smärtstillande en gång om dagen. Men han vägrar äta trots att jag blandar ut i favoritmaten, färs och latz soup.

Eller är det enklaste bara att tvinga i honom och börja om från början med våra vänskap när kuren är slut?

Det blev ilfart imorse när han efter frukost sprang på låda 10 gånger på 30 minuter och inget Kiss kom.

Väl framme hos vet hade han kissat i buren, veterinären lyckades tömma blåsan på det sista och urinen var blodfärgad. Kraftig uvi.

Just nu är han livrädd för mig, men erbjuder jag godis så får jag klappa.

MVH Erika :)

Uppkatten
1

Jag tror inte du behöver vara rädd för att förstöra er relation, även om kisse just nu är rädd. Tillvaron innebär alltid stress för en sjuk skyggis, men när de sedan mår bättre igen tar de ofta några stora kliv framåt.

Vad är det för smärtlindring kissen får? Jag fick Onsior tror jag det heter, till min skyggis nyligen. Då köpte jag tonfisk på burk avsedd för katt, och serverade en pytteliten klick (mindre än en tesked) som jag stoppade ner tabletten i. Det slank ner utan minsta tvekan.

Pencillin har jag inte behövt ge till skyggis. Är det som tablett eller som pasta?

Ett tips är att du kontaktar Vaxholms katthem och frågar om de kan hjälpa dig med lite tips. De är väldigt, väldigt duktiga på att hantera och medicinera skygga/rädda katter, och har b.la. lärt ut om detta på ett SVEKATT seminarium.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-12-01 23:22 av Uppkatten
[skyggis_tryggis]
0

Första gången jag skulle ge medicin gömde jag dem i mindre bitar av en Mushboll. Det funkade i flera dagar, så han fick hela kuren.
Nästa gång funkade det inte utan han petade undan tabletten. Krossade då den och blandade med smör som jag kletade på framtassen/benet. Då slickade han i sig det för att få bort det från pälsen. Men svårt att göra förstås om du inte får komma i närheten alls.

Uppkatten
0

Alla läkemedel får inte krossas heller, tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
1

#3: Ja, så är det ju. Brukar stå i bipacksedeln vad som gäller.

gickan87
0

#1 Han får Metacam, testat blanda det i favoritmaten men det luktar för mycket om den. Den är i flytande form, testar att blanda i den i lite färs ikväll.

Penicillinet är som pasta, hittills har det gått bra att blanda ut det i lite spad från blötmaten.

Jag slänger iväg ett mail till Vaxholm så får vi se om jag får några bra tips!

gickan87
0

#2 Skulle kanske bett om tabletter, det gick hur bra som helst med avmaskningstabletterna. Bra att vara efterklok.

Testar att blanda det smärtstillande med lite köttfärs ikväll.

Uppkatten
0

Metacam brukar många katter tycka om, så det var ju trist om han inte gillar det. Det slickar många katter direkt från doseringssprutan. Hoppas du får goda råd från Vaxholm.

gickan87
2

Nötfärs verkar fungera, han slukade allt med en rasande fart!

Uppkatten
0

Härligt!

gickan87
0

Och nu vaknade jag till en katt med rejält dålig mage, har fått i honom fortiflora med lite fiskbullar.

Tänkte ge honom kokt kyckling, nåt mer som stillar magen?

Uppkatten
0

Om en katt får biverkningar under behandling med metacam så ska man omedelbart kontakta veterinär, har jag fått lära mig.

Ofta brukar man säga att blir katten dålig så avbryter man metacam-behandlingen och kontaktar veterinären.

Om din veterinär inte har helgöppet så tycker jag att du ska kolla med någon av internet-veterinärerna (Agrias vårdguide, Firstvet eller liknande). Du kan behöva ersätta metacam med något annat. Men veterinärkontakt behövs.

Kokt torsk med fortiflora brukar stoppa upp magen ganska snart.

Om du provar kokt kyckling - tänk då på att ta bort alla ben, eftersom tillagade ben kan skada mag-tarmkanalen allvarligt.

gickan87
1

#11 Tack för dina tips, det löste sig redan dagen efter då han var bra i magen igen.

Troligen för mycket godis.

Uppkatten
0

Skönt att det löste sig!

Metacam är lite klurigt. Ofta gillar katterna det och tål det rätt så bra.

Men det får aldrig ges på tom mage (katten bör få det i maten eller efter att katten först har ätit lite), och man behöver vara observant på om katten blir dålig i magen/börjar kräkas, för då behöver man kontakta sin veterinär.

Hoppas din katt mår bra nu!

Kattgodis är något som katter rätt ofta blir dåliga i magen av (min erfarenhet från katthemmet), så det kan man vara lite observant på. Mina katter får heller aldrig kattgodis, för de blir bara skruttiga i magarna av det. De får lite torrfoder som godis istället. 😊 Och jag blir bara GALEN när zoobutikerna jämt försöker sälja på mig kattgodis….. "Nej tack, jag vill inte ha feta katter med diarré", brukar jag svara… 😎

gickan87
0

Ja, godis får han nu bara i uppmätta mängder 🙈

Tyvärr verkar problemet med kisseriet kommit tillbaka ikväll.
Han har varit lite väl lugn idag och ikväll upptäckte jag att han kissat ner både hundarnas och min säng.

Och nu springer han konstant på låda hela tiden, har fått i honom metacam så förhoppningsvis lugnar det sig lite. Blir till att hänga på telefonen imorgon bitti när veterinären öppnar.

Håll tummarna för oss!

Uppkatten
0

Stackars kissen, och så bökigt för er. Hoppas att ni får en veterinärtid så snart som möjligt.

gickan87
0

Ja, han hade en jobbig natt men nu är livet på topp igen.

Fick rådet av veterinären på telefon att testa med metacam igen och samtidigt ge honom kosttillskott för urinvägarna, ska finnas på apoteket tydligen men kan inte hitta något på nätet.