Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 113 ggr
Uppkatten
0

Kattägare trotsar djurförbud

Människor med djurförbud skaffar ofta nya djur.

Vissa av dem förstår inte varför de alls har fått djurförbud.

https://sverigesradio.se/artikel/katter-lever-i-misar-hor-inspektoren-om-agare-som-trotsar-djurforbud

I de här fallen gäller det att påminna sig själv om att det här ofta är människor som själva farit illa.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Många av dem i Kronoberg som har djurförbud skaffar nya djur trots att de inte får det. Bara de senaste tre veckorna har länsstyrelsen varit ute på fem ...
Uppkatten
0

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Flera personer i Kronobergs län fortsätter att skaffa katter trots att de har djurförbud sedan tidigare. Katterna är oftast så illa vanvårdade och behöv...
Uppkatten
0

Kan tillägga att katter från misärhem ofta är i dåligt skick, och att de kan vara rätt knepiga att få ordning på. Veterinärvårdskostnaderna blir ofta höga när en grupp misärhems-katter tas emot på katthemmet. Och vanligtvis är katterna oförsäkrade… Men många får ändå hjälp av landets katthem.

• Redigerat 2022-11-28 18:53 av Uppkatten
OberonsMatte
0

Det jag blir frustrerad över är att uppenbara misärhem kan skaffa nya katter. Var kommer DE katterna ifrån?

Man skulle vilja tro att den enda möjligheten är att katterna stulits, men den krassa verkligheten är förmodligen att katterna faktiskt skänkts eller sålts till de här personerna. Jag tror att det fortfarande är fullt möjligt för vem som helst att åka och hämta en huskatt över tröskeln eller på en mötesplats för en billig peng utan att ens behöva uppge sitt fullständiga eller rätta namn.

Krav på hembesök före eller i samband med överlåtelse av katt skulle minska utbudet rejält för den här sortens kattköpare. Hur oansvarig och obrydd en uppfödare eller kattägare än är så är det möjligtvis bara de som själva lever i misär som tycker att det är acceptabel miljö för en katt.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

#3 Det finns förmodligen flera olika sätt att "skaffa ny katt".

Om jag tänker på de misärhem där jag fått följa med "ut i fält" så har det ofta varit katter från trakten "som flyttat in" och som sedan förökat sig.

Det kan ha varit katter som uppfattas ha sökt sig till gården "på samma sätt som mössen och fåglarna och rådjuren" och där man slängt åt dem lite torrfoder. Där det finns mat blir det sedan snabbt fler katter, om katterna inte är kastrerade.

• Redigerat 2022-11-28 19:42 av Uppkatten
Uppkatten
0

Grundproblemet i de fallen har nog snarast varit att det funnits katter med lös "anknytning" till granngårdar, vars ägare inte har tagit sitt ägaransvar.

OberonsMatte
0

#5 Ja, när det gäller misärhem ute på landsbygden (som hela tiden får nya katter) borde kanske Länsstyrelsen kolla upp hur kattsituationen ser ut i hela det området, inte bara hos den djurförbudet gäller. Man kan undra om de ens frågar och försöker ta reda på var katterna kommer ifrån..

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

#6 Exakt.

Jag minns ett ärende med en man som hade mängder av katter (och sköt av dem emellanåt). Det visade sig bo en till man "av samma sort" inte långt därifrån…

Och många av de här personerna uppfattar ju själva att de hjälper eller räddar katterna, och ser inte vilket skick katterna egentligen är i…

Nephi
2

Nu blev jag lite nyfiken, om man har ett djur att sälja. Hur tar man då reda på om den som vill köpa har djurförbud? 😅

Vet att det enligt rykten finns en i Aussie kretsar som fått djurförbud efter att ha hållit på med kupering, men att dom på något vis hittat ett kryphål och att hundarna skrevs över på partnern för att få ha dem kvar.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
1

Sedan 1 juli 2009 finns ett nationellt register över personer som har djurförbud, enligt Wikipedia. Kanske kan man få info via länsstyrelsen?

Uppkatten
0

Ni vet väl att det finns en nyskriven svensk bok om djursamlande? "Djursamlare och samlade djur" heter den. Jag har inte läst den själv - ännu, men kanske är den boken något för önskelistan nu inför julen.