Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 95 ggr
Uppkatten
1

Samband mellan torrfoder och diabetes hos katt?

Katter får diabetes av torrfoder! Ja, det hävdar en del personer med kraft i sociala medier. Men var kommer uppgiften ifrån? Och är uppgiften sann?

År 2017 publicerades en svensk studie om diabetes hos katt. De svenska forskarna uppgav i sin studie att såvitt de visste hade något samband mellan torrfoder och risken att utveckla diabetes inte rapporterats tidigare. Andra forskare hade t.om. föreslagit att andelen torrfoder i kosten inte skulle vara en riskfaktor för utvecklandet av just diabetes.

I den svenska studien fann man att övervikt är den största enskilda riskfaktorn för diabetes hos katt.

Forskarna såg också att katter som lever som innekatter, är inaktiva och har ett glupskt ätbeteende hade en ökad risk att utveckla diabetes, medan utekatter hade en lägre risk att drabbas av sjukdomen.

För normalviktiga katter tycktes risken att drabbas av diabetes vara större om de till största delen åt torrfoder. Forskarna menar dock att man bör tolka det resultatet med försiktighet, då det finns flera svagheter i studien. Bland annat så var svarsfrekvensen låg, och forskarna hade själva inte haft koll på katternas hull eller vad katterna faktiskt hade ätit. Och man vet att kattägare t.ex. ofta underskattar kattens hull (många ”normalviktiga” katter var kanske i själva verket överviktiga?).

Forskarna betonar att ”hullet är en viktigare faktor i sammanhanget än typen av foder”, och att det ännu är för tidigt att säga att torrfoder skulle vara en bidragande orsak till diabetes hos katt. Det behövs kort och gott flera studier som visar på ett samband, innan man kan säga att ett sådant samband verkligen föreligger. Forskarna tyckte dock att fyndet var intressant och att det behövde undersökas vidare.

Svenska katter har dock inte bara börjat äta mer torrfoder, de har också ändrat livsstil på annat sätt under de senaste decennierna, då de allt oftare hålls som innekatter. Forskarna uppfattar att mer regelbunden utevistelse (där katten kan ströva fritt), skulle kunna skydda mot diabetes.

Ja, det här är ett försök från min sida att sammanfatta studien (läs den gärna i sin helhet, Öhlund o a. 2017), och rätta mig gärna om jag har slarvläst 😊.

Det intressanta är att de som hojtar om faran med torrfoder i sociala medier verkar vara mer rädda för torrfoder i sig, än för övervikt hos katten.

Det är också intressant att de hävdar att resultatet är ”en sanning” (trots att forskarna själva säger att man inte alls vet säkert ännu).

Och jag har aldrig sett någon som förespråkat fri utevistelse för katten i syfte att minska risken för diabetes, bara ett otroligt fokus på att ”torrfoder är livsfarligt och mush är lösningen”. Tänk om det istället är så att t.ex. fri utevistelse är lösningen… Då får vi en del att göra med att begränsa vår egen framfart… så att katter (och barn!) får en bättre utemiljö.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-11-19 18:07 av Uppkatten
Uppkatten
1

Sedan kan man förstås hävda att "torrfoder lättare leder till övervikt".

Men i den här studien var det ju hos normalviktiga katter som man observerade ett möjligt samband mellan torrfoder och diabetes.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TatsuOni
2

Har man gjort någon studie om socker i kattmat och diabetes? Det finns ju både torrfoder och blötfoder som innehåller socker och det bör ju vara onyttigt oavsett foder tycker jag.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Uppkatten
0

Socker är en energikälla, men kan lagras som fett. Katter har inget behov av socker, och känner inte söt smak.

Sockret tillsätts till t.ex. blötmat för att den ska se aptitligare ut för djurägaren.

Tror inte man har kollat specifikt på "socker", däremot har man resonerat kring kolhydraternas ev. roll.

En del tror att människor kan utveckla typ 1 diabetes genom att äta godis, men så är inte fallet (om det fanns någon liknande tanke bakom frågan).

• Redigerat 2022-11-19 18:23 av Uppkatten
Uppkatten
0

När jag söker på uppföljande resultat om diabetes och torrfoder så hittar jag inga fler studier om detta.

TatsuOni
2

Jag tänker att socker är snabba kolhydrater som ger ett snabbt energipåslag och ett snabbt fall. En katt som rör sig mindre borde väl kunna få negativa effekter av dessa onödiga kolhydrater?

Uppkatten
0

Här finns intressant läsning om diabetes hos katt.

Visste ni t.ex. att 70% av de katter som drabbas av diabetes är hankatter…?

https://www.kattveterinaren.se/diabetes-mellitus/

TatsuOni
2

Det finns åtminstone en studie som visar på att högt intag av socker hos pojkar kan ge fettlever. https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2721179

Så jag tänker att det inte är orimligt att man skulle kunna se någon påverkan på katter som får i sig mer socker via maten och dessutom rör sig mindre.

In this randomized clinical trial, a diet low in free sugars reduced hepatic steatosis and liver enzyme levels in Hispanic adolescent boys with nonalcoholic fat
Uppkatten
2

#5 Oavsett typ av kolhydrater så ska friska individer ha ett insulin-system som kan möta svängningar (det ska t.ex. inte bli något "snabba fall" hos en frisk individ), så det ska inte vara ett problem, sa min professor en gång i tiden. Men då gällde det förstås människor…

TatsuOni
2

Men långvarig kost med mycket snabba kolhydrater kan minska insulinkänsligheten hos människor och studier har visat att det kan leda till typ två diabetes.

Uppkatten
2

#7 Det är väl inte riktigt vad studien visar? De här pojkarna hade väl redan leversjukdom, och sedan såg man om omläggning av kosten påverkade leversjukdomen?

Uppkatten
2

#7 "Dessa fynd bör betraktas som preliminära och ytterligare forskning krävs för att bedöma långsiktiga och kliniska resultat" tillägger forskarna.

Uppkatten
1

#9 Ge gärna referenser så är det lättare att försöka svara dig.

TatsuOni
2

#11 Fast hur har de fått fettlever från början? Man har visat på att högt sockerintag kan omvandlas till alkohol i blodet och ingen av pojkarna har druckit alkohol såvitt vi vet. Därför är det mycket troligt att sjukdomen från början har uppstått av högt sockerintag.

Man har dessutom på annat håll sett en ökning av fettlever hos barn och unga som inte dricker alkohol.

Så jag tror inte att en överdriven sockerkonsumtion är hälsosam för någon och att framtida studier kommer att visa på flera negativa effekter.

Men sen är ju frågan varför man ens ska chansa och ha socker i kattmat. Det fyller ju ingen vettig funktion.

Uppkatten
1

#13 Du måste nog ange vilka studier du syftar på, för att en diskussion ska bli meningsfull. 😊

Är det vitt strösocker eller kolhydrater som studerats?

Att göra blötmat "snyggare" med hjälp av socker är förstås inte OK.

Uppkatten
1

Verktyget för läkare i svenska sjukvården. Aktuella behandlingsöversikter med symtom, diagnostik, behandling skrivna av experter.
Scorpio97
0

Kanske inte helt on topic, men blev nyfiken när jag såg ämnet. Kan katter ha flera olika typer av diabetes, precis som människor? :) Vilken är i så fall vanligast?

//Jessie

Uppkatten
1

#16 Diabetes hos katt liknar människans typ 2 diabetes.

Scorpio97
0

#17 Tack för svaret :)

//Jessie