Tingnings-bedrägerier hund/katt
Jag har ju skrivit rätt mycket här på Hittekatter om bedrägeri-annonser på Facebook. Där folk låtsats skänka bort alla möjliga djur, för att i nästa steg kräva pengar för transport av djuret, för "akuta veterinärkostnader" o.s.v. Men något djur dyker förstås aldrig upp där hemma. Den som nappar på den här typen av annonser blir "bara" ett antal tusenlappar fattigare.
Men nu läste jag också om de som blivit utsatta för en annan typ av djurbedrägerier. Nämligen att man får betala en tingnings-avgift för kattungen/hundvalpen, och sedan "försvinner" säljaren, och någon hund/katt får köparen förstås aldrig hem. En person berättade om hur hen hade blivit av med 2500 kronor på det här sättet.
På t.ex. Blocket ser det ut att vara vanligt med tingningsavgifter (som inte återbetalas om köparen ångrar sig, enligt vad det står), och syftet är förstås att köparen inte ska dra sig ur i sista stund, utan ha tänkt igenom köpet noga.
Men hur vanligt är det att man får betala tingnings-avgifter för ett djur som inte finns? Har någon här inne blivit lurad av den här typen av annonser/bedragare?
Kort sagt: lär mig mer om det här fenomenet! Hur vet jag om den jag betalar in tingnings-avgiften till är seriös eller inte…??? Vilka "varningssignaler" ska jag hålla utkik efter?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har inte blivit utsatt men om jag skulle köpa en katt som hade en sån avgift så skulle jag inte betala utan att träffa djuret först (och ägaren) 2500 är ganska mycket och jag skulle känna det var lite mer rimligt om det var en seriös uppfödare.
Så, om det inte är en reggad uppfödare, en katt till exempel med bara "delar av fina raser i sig" så skulle jag åtminstone dra öronen åt mig.
"I'm too old for this shit."
Jag betalade tingningsavgift på hunden, men inte före jag varit där och träffat honom en gång 😅 Skulle aldrig betala utan att få träffa djuret en gång först.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Jag har bara betalat tingningsavgift i samband med besök hos uppfödare. Två gånger har jag och uppfödare kommit överens om att jag ska köpa en viss redan leveransklar kattunge utan att jag träffat den, men då har jag betalat hela köpesumman på en gång när kattungarna levererats till mitt hem av uppfödarna (från Västerås resp. Umeå till Stockholm).
Innan dess hade vi både mejlat och pratat i telefon och kände oss säkra på att vi var de vi utgav oss för att vara. När det gäller en av de uppfödarna kände vi även till varandra sedan tidigare genom ett kattforum.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-11-10 14:10 av OberonsMatte