Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 77 ggr
Uppkatten
2

Kostnad för IDmärkning, katt

Sitter och kollar lite vad det kostar att chipmärka katten här i stan.

En del veterinärer tar 200 kr för att chipmärka katten. Andra tar 900 kr.

En del har paketpris om man t.ex. IDmärker en hel kattungekull vid ett och samma tillfälle, eller om man kastrerar, vaccinerar och ID-märker sin katt vid ett och samma tillfälle.

Kort sagt, det kan löna sig att kolla runt och jämföra priser, och att hålla utkik efter olika erbjudanden och kampanjpriser.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-10-31 14:17 av Uppkatten
Fridaaaa
1

Jag reflekterade över att många fortfarande har öronmärkning i paketpriserna med kastrering och vaccin men inte lika många har med chip och då kostar det en hel del extra. Hade varit bättre att chip ingick istället för öronmärkning

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
1

#1 Jag gissar att man erbjuder örontatuering i samband med kastrering eftersom båda ingreppen förutsätter att djuret är nedsövt.

Men jag håller med dig om att chippet är viktigare. Tatueringarna blir i stort sett alltid suddiga och svårtydda efter en tid.

Kanske kunde paketpriset i så fall inkludera både chip och örontatuering?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Jag hoppas verkligen att det blir kampanjer på snart sagt varje veterinärmottagning framöver för att få så många som möjligt att chipmärka och ägarregistrera sina katter.

Det måste ju underlätta även för veterinärmottagningarna ju fler katter som är IDmärkta och reggade, för säg den mottagning som inte tar emot skadade/sjuka hittekatter då och då och får lägga tid och energi på att försöka spåra ägaren samtidigt som de har ett djur i dåligt skick på plats att måna om.

Sedan hoppas jag också att det blir krav på att veterinärer (i möjligaste mån) ska kolla kattens identitet vid varje veterinärbesök. Då skulle vi nog återfinna också en del av de katter som är "som uppslukade av jorden"… tänker jag. Det är rimligt att man kollar kattens identitet före vård och behandling.

Fridaaaa
0

#2 Ja precis, om man vill ha båda eller bara ena

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.