Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratbortsprungna-upphittade-katterkattens-status
Läst 66 ggr
Uppkatten
4

Rörigt med flera kattregister

Många uppfattar att det blir rörigt när det efter nyår kommer ett tredje kattregister.

Vad gäller - var ska katten vara reggad?

Och varför har JBV inte kunnat överta uppgifter från de två redan befintliga kattregistren?

Jo, efter den 1 januari 2023 SKA alla katter som är äldre än 4 månader vara ID-märkta och reggade i Jordbruksverkets register (undantaget katter födda 2008 och tidigare, d.v.s. riktigt gamla katter, dessa MÅSTE inte IDmärkas och reggas).

SKKs DjurID och SVERAKs kattregister är frivilliga register. Där väljer man själv om katten ska vara reggad eller inte. Men i JBV register MÅSTE de reggas.

Anledningen till att JBV inte har kunnat överta befintliga registeruppgifter är att det skulle ha blivit svårt rent administrativt, då GDPR kräver att varje enskild kattägare i så fall skulle ha behövt ge sitt godkännande. Därför bygger man istället upp ett register från grunden.

Länkar till ett reportage om detta:

https://sverigesradio.se/artikel/risk-att-fler-missar-att-registrera-sin-katt-nar-tredje-register-infors

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Trots att det redan finns två frivilliga register för en miljon katter över hela landet inför Jordbruksverket från och med nästa år ytterligare ett. Då ...
Nephi
0

Tycker ju att regeln borde vara att dem ska vara reggade i ett register, vilket spelar sen ingen roll 😅

Men JBV har ju sina egna ideer, kanske skulle de kommit på detta innan GDPR så hade det vart lättare….

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Uppkatten
4

#1 Jag tror det är bra att ha alla katter samlade på ett och samma ställe. Annars är det risk att den som letar efter kattens ägare inte känner till/missar att kolla i något av registren.

Redan nu händer det att folk t.ex. bara kollar i SKKs register (DjurID) när det gäller hittekatter, trots att många katter är reggade i SVERAK.

Så även om det är krångligt just nu, innan allt har "satt sig", så tror jag att tanken på ett obligatoriskt register är bra.

Sedan har vi de katter som är reggade i annat land, och då måste man söka via Europetnet + något register till. Så det blir många register att hålla reda på…

Däremot funderar jag på om registren kommer att "få olika roller" i praktiken. Om JBV register t.ex. bara är sökbart för vissa personalkategorier (t.ex. för veterinärer och poliser), medan även privatpersoner kan söka i SKKs och SVERAKs register. I så fall kommer ju de frivilliga registren fortfarande att ha en viktig roll.

Men vi får vänta lite till och se hur det blir med allting.

Men absolut att man bör regga sin katt i JBV register. Mina katter kommer då att vara reggade i 3 register, och det tycker jag känns som en trygghet för både mig och katterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TatsuOni
2

#2 Jag håller helt med.

Mina katter är självklart reggade i båda befintliga registren och kommer att reggas hos jbv i januari.

Och ärligt talat så har det varit ganska lätt och billigt att regga katterna. Jag tror inte att det kommer bli så krångligt med det tredje registret, när det väl är öppet och eventuella "barnsjukdomar" är fixade. Och definitivt inte dyrt.

De flesta veterinärerna idag låter en fylla i papper på plats som de skickar in, så att katten reggas hos både sverak och skk. Jag misstänker att det i framtiden kommer att finnas något liknande för det nya registret och att de flesta veterinärerna som chippar katterna, kan svara på frågor från förvirrade kattägare redan idag.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/