När kattmamman försvinner
Så var det dags igen. En efterlysningsannons gällande en okastrerad honkatt som inte har kommit hem som hon brukar.
"Hon har tre kattungar hemma som bara är åtta dagar gamla. Hon har nu varit försvunnen i fyra dygn. Flaskmatning har påbörjats."
Varje gång blir man lika bedrövad.
Jodå, kattmamman kan ha smitit ut. Sådant händer.
Men vi ser också regelbundet hur kattmammor släpps ut för att kattägaren uppfattar att "kattmamman vill det".
Och så händer det: Kattmamman kommer inte tillbaka hem.
Så: var finns hon? Det är risk för mjölkstockning och hon behöver bli hittad snarast. I värsta fall är hon trafikskadad/trafikdödad, eller sitter inlåst någonstans utan möjligheter att ta sig hem till sina ungar. Hur aktivt söks det efter henne? Finns det ö.h.t någon där ute som letar till fots?
Och så ungarna: som behöver sin mamma! De behöver di, omvårdnad, trygghet, närhet och fostran.
Absolut att man kan föda upp kattungar via flaskmatning och/eller ammor, men det är inte alls optimalt.
Dessutom: är det ö.h.t. inte tillåtet enligt gällande lagstiftning att släppa ut katter utan att de är förhindrade att reproducera sig. Katter får helt enkelt inte gå ut på egen tass och göra nya katter!
Både katthonor och kattungar far illa. För att kattägaren "ville vara snäll" och släppte ut katthonan "för att katthonan ville det". För att kattägaren brast i sitt ansvarstagande.
Kanske kommer katthonan en dag tillbaka: dräktig med nästa kull kattungar… Eller föder den kullen ute…
Och på det sättet ökar vi på huskattöverskottet med ännu fler kattungar - som det inte finns hem till…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det du skriver och berättar om händer det i NUTID dvs idag eller igår?
Min spontana kommentar som själv har sex katter (bor på landet) är FRUKTANSVÄRT!!!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Ja, det är en aktuell efterlysningsannons som jag beskriver (kattmamman är ännu ej återfunnen).
Den här typen av annonser dyker upp regelbundet. Dels för att man efterlyser kattmamman, men också för att man efterlyser en amma till kattungarna, eller någon person som har tid och kunskap/erfarenhet nog att kunna flaskmata dem.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: stackars kattungar.
Tjena^^
#3 Ja, och mamma katt. Mjölkstockning lär ju hända och går det för lång tid antar jag att hon slutar att producera mjölk alls. Hoppas hon kommer till rätta välbehållen.
"I'm too old for this shit."
#4: sant. Personen som släppte ut honan måste vara helt ansvarslös
Tjena^^