Kattungar ska vara gratis!
Som ni märker så har jag snöat in lite på kattannonser just nu.
Det är lärorikt, men gör mig mörkrädd.
Vi har SÅ mycket jobb kvar att göra för att få styrfart på katt-Sverige…
I annonsen jag precis har läst eftersöks en vänlig själ som vill skänka/adoptera bort en kattunge.
Familjen har tagit hand om en bortsprungen katt (i väntan på att ägaren hittas) och barnen har i och med detta blivit förtjusta i katter. Det har även föräldrarna blivit.
Nu söker de därför en kattunge som ska få växa upp med dem redan från tidig ålder.
Ett dygn senare kommer en kommentar från annonsören riktad till "er speciella som trodde att detta var en köp och säljsida".
"Lycka till med försäljningen. Fick en kattunge gratis idag."
Annonsören vill att folk ska läsa den här kommentaren och koka av ilska (för att de inte har "kunnat bedriva handel med en katt och tjäna en hundring"), uppger hen.
Annonsören avslutar med en emoji som skrattar så tårarna rinner.
"Era luffare".
Jag mår illa när jag läser den här annonsen. Och jag tänker på den kattunge som ska växa upp hos en familj med den här inställningen.
Personen har rätt i att privatpersoner inte får sälja djur/katter på Facebook.
Men den inställning som skymtar fram, där en kattunge inte skulle vara värd en hundring, gör mig mörkrädd.
Kommer den här kattungen att vaccineras, IDmärkas, reggas, försäkras, kastreras, och få nödvändig veterinärvård framöver…?
Jag hoppas förstås det. Att den får bli en familjemedlem.
Men visar man den här inställningen mot katter/kattköp i sin annons på nätet så befarar jag att det kan bli - annorlunda.
Jag tycker att det här är ett bra exempel på varför man aldrig ska skänka bort katter och kattungar.
Ta ordentligt betalt, så är chansen i alla fall kanske större att katten kommer till någon som bryr sig, och som tar katten och dess behov på allvar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-10-15 22:17 av Uppkatten
Luktar det inte lite troll om det för att just reta igång folk🤔 Man kan ju hoppas men så onödigt isf.
Absolut att det kan ha varit ett troll, men jag uppfattade det inte riktigt så. Men det vore kanske det bästa.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kattungar ska inte vara gratis, men utgörs uppfödarens insats bara av att ha struntat i att kastrera så finns det ingen anledning att betala mer än husuppfödaren/säljaren själv kostat på kattungen. Att strunta i kastrering är gratis och tusenlappar till en sådan uppfödare gynnar inga katter.
Varje kattindivid är ovärderlig så katters egenvärde som sällskapskatt kan alltså inte värderas i pengar. Det som KAN värderas i pengar är uppfödarens och/eller säljarens insats - baserat på konkreta omsorgsutgifter + kunskap, tid, ansvarstagande och engagemang.
Sajtvärd Katter iFokus
Knepigt det här med prissättning av kattungar.
De bör inte vara gratis för då kan de hamna hos oseriösa ägare.
Men man vill inte heller att oseriösa uppfödare ska tjäna pengar för då fortsätter de väl att föda upp ungar.
Det bästa är ju förstås om alla köper sina huskatter hos katthemmen för att beta av överflödet.
Men om nu kattungar säljs av privatpersoner borde de betala allt dyrt som vaccination, id-märkning och kastrering. Självkostnadspris för oplanerade födslar så att säga, och inte mer pengar än så. Man vill ju inte uppmuntra till fortsatt uppfödning.