Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattpratkattens-status
Läst 116 ggr
Uppkatten
12

Svenska huskattfabriker?

I kväll frågar jag mig om det finns svenska huskattfabriker.

Då tänker jag inte på kattkolonier, misärhem eller någon som har tappat kontrollen över antalet katter där hemma.

Jag tänker istället på medveten huskattavel i syfte att tjäna pengar.

Annonsen jag träffat på visar de allra ulligaste, gulligaste små kattungar du kan tänka dig.

Den första annonsen läggs ut den xx september. Då är kattungarna 8 veckor gamla. Intresset blir GALET stort. Säljaren vill dock enbart ha kontakt via PM.

Den xx oktober läggs nästa annons ut. Här framgår det att det rör sig om huskattungar, och kattungarna i annonsen uppges vara 10 veckor gamla.

I tråden ifrågasätts varför uppfödaren har avlat fram så många huskattungar på så kort tid (2 kullar inom bara några veckor).

Uppfödaren svarar att det är samma kattungar i de båda annonserna.

På 25 dagar har kattungarna alltså bara blivit 2 veckor äldre (!). Uppfödaren går nu snabbt in och ändrar kattungarnas ålder till 11 veckor i annonsen.

En annan fundering som kommer upp är förstås varför uppfödaren inte har blivit av med dessa ljuvliga kattungar när intresset varit så stort. På det svarar uppfödaren ö.h.t. inte.

I kommentarerna framkommer därefter att katterna även ligger ute till försäljning på Blocket. Se där ja! Jag går in och kollar. Där är de. Nu handlar det inte längre om omplacering. Här säljs samma huskattungar för 7000 :- styck.

På Blocket skriver uppfödaren att kattungarna är resultatet av ett planerat avelsarbete. Det är ingen slump att hen avlar på renrasiga katter, uppger hen. Ett sött ansiktsuttryck, ett lugnt temperament samt att inte avla på trubbnos, tycks vara vad uppfödaren strävar efter. Kattungarna uppges ha en stor genetisk variation.

Kattungarna är också testade med avseende på en ärftlig njursjukdom. Testningen har tydligtvis gjorts genom DNA-analys. Vilket är ovanligt från en som avlar på huskatter. Vad är syftet med själva testningen? Och vad gör uppfödaren om katterna visar sig bära på genen? Säljs/omplaceras kattungarna ändå?

Däremot verkar kattungarna bara vara vaccinerade en gång? Av vilken anledning?

Uppfödaren skriver att uppfödningen är godkänd av länsstyrelsen. Jag går därför in i Statens jordbruksverks föreskrifter om tillståndsplikt för viss djurhållning av sällskapsdjur, häst och pälsdjur.

Där framkommer att man måste ha tillstånd om man yrkesmässigt eller i större omfattning håller och föder upp sällskapsdjur. Det kan t.ex. gälla om man har 10 eller fler vuxna katter där hemma. Eller om man föder upp/säljer 3 eller fler kullar per år.

Den här personen har alltså väldigt många katter, alternativt spär på huskattöverskottet med 3 eller flera kullar per år… vilket vore olyckligt.

Jag blir inte riktigt av med känslan att det här kanske kan röra sig om en ”huskattfabrik”. Bild efter bild på kattungar, allt sedan 2000-talets mitt… Samtidigt som verksamheten beskrivs som ”en liten kattuppfödning i hemma-miljö”.

Det är minst sagt olyckligt när människor medvetet avlar fram kull efter kull av huskattungar, när vi redan har omkring 150 000 huskatter som saknar ett hem. Vi behöver inte fler huskattungar. Marknaden är mättad.

På FB tindrar dock Emoji-katterna med ögonen. ”Lovely” symboler dyker upp. En glad smiley strålar omgiven av hjärtan. O.s.v.

Allt medan uppfödaren manar till kontakt via PM och andra kanaler.

Jag i min tur menar att enda chansen att stoppa huskattavel är att vi köpare ställer krav när vi köper katt.

Är det en huskattunge du söker – vänd dig till ett seriöst katthem eller till en seriös katthjälpsorganisation.

Söker du en katt med stamtavla – vänd dig till en seriös uppfödare av rasen.

Men stöd inte den som vill tjäna pengar på att gödsla landet med än fler huskattungar.

Överskottet av huskatter är ett av vårt lands största djurskyddsproblem.

Det är vi kattköpare och kattägare som måste ta vårt ansvar och bidra till att få ett slut på detta.

Vår efterfrågan styr huskattaveln, inte minst när det gäller de s.k. procentkatterna.

Du kan göra skillnad genom de val du gör!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-10-15 21:28 av Uppkatten
OberonsMatte
3

Ja, dessvärre finns det huskattuppfödare som producerar massor av kullar och som dessutom försöker intala både sig själva och andra att det de sysslar med är "seriös" (!) avel och uppfödning. Som om okontrollerbar avel som utökar ett befintligt huskattöverskott och som saknar obligatoriska ansvars- och omsorgsregler någonsin skulle kunna kallas "seriös".

Det spelar ingen roll hur eftertraktat ulliga och gulliga kattungarna är eller hur många tusenlappar de kan säljas för. Den sortens avel och uppfödning bidrar INTE till att höja katters status. Att huskattungar kan säljas för tusentals kronor styck bidrar snarare till att FLER vill "ta några kullar" innan huskatten kastreras.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2

Men visst är det väl märkligt att JBV alltså tydligtvis kan ge tillstånd att ta 3 eller fler huskatt-kullar per år…???

Borde inte JBV jobba för att minska huskattaveln…???

Kanske borde man kontakta dem och höra efter hur de resonerar…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-10-16 20:13 av Uppkatten
OberonsMatte
2

#2 Man får tänka på att det tills "helt nyligen" t.o.m. var tillåtet att låta okastrerade utekatter para sig bäst de ville, så föreskrifterna nu räcker (än så länge) inte till för JBV att opponera sig mot att innekatter används i planerad huskattavel.

I föreskrifterna står ingenting om att avel och uppfödning av katter måste vara stambokförd och det kryphålet finns det såklart många huskattuppfödare som utnyttjar.

Med tanke på fadäsen med godkännandet av den galna avelsplanen för Bondkatt, så verkar JBV ha en ganska naiv och oinsatt syn på hur kattsituationen i Sverige faktiskt ser ut.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-10-16 20:26 av OberonsMatte
Uppkatten
2

Jag tänker att om vi hör av oss och ifrågasätter så kanske vi kan "hjälpa JBV:s tankar" i rätt riktning… och få lite fart på förändringar av lagstiftningen.

De är illa nog om huskattuppfödare avlar fram två kullar kattungar på ett år. De kanske inte dessutom behöver få tillstånd att avla fram FLER kullar….

Uppkatten
3

Jag skrev till JBV som svarade något i stil med att de inte godkänner uppfödningen i sig.

Men vill man föda upp kattungar mer regelbundet (3 kullar eller fler per år) eller yrkesmässigt så behövs ett tillstånd från länsstyrelsen.

För att få det tillståndet måste man visa att man har rätt kompetens, och platsen där djuren vistas måste uppfylla djurskyddsreglerna.

Man behöver t.ex. ha kunskap om kattens beteende, oönskade beteenden hos katt, kattens fysiologiska behov och rörelsebehov, stress, enklare smittskydd, enklare kattsjukvård, djurskyddslagstiftningen, avelsrelaterade problem, samt praktik.

Lokalen måste också godkännas av länsstyrelsen, även om det är ditt eget hem.

Det är ett brott mot djurskyddslagen att inte ha tillstånd när reglerna kräver att du ska ha det. Saknar man tillstånd och föder upp flera kullar kattungar så kan man dömas till böter eller fängelse.

Men att man avlar på huskatter/procentkatter bryr sig JBV inte om. Trots överskottet på sådana katter.

Dock finns ju reglerna om att båda katterna måste vara kända och lämpade för avel - men de följs och kontrolleras ju inte heller…???

Jag känner mig fortfarande inte nöjd.

Självklart ska man ha rätt kompetens och en lämplig lokal, men det är fortfarande inte OK att avla fram en massa huskatter till en mättad marknad, där över 100 000 huskatter är hemlösa. Tänker jag.