Djurkommunikatörer - igen
Djurkommunikatörer. Ännu ett av mina favvo-ämnen att debattera. Samtidigt blir jag så beklämd över att de tillåts hålla på.
En kattägare får nu beskedet att hens katt lever. Enligt djurkommunikatören har katten haft som sin uppgift att ta hand om en gammal sjuk dam under en tid. Nu har katten en ny livsuppgift: att ta hand om en pojke.
Kattens mål är dock att en dag återvända till sin ägare.
Djurkommunikatören beskriver ett hus som katten ska befinna sig i. Det finns också en vag beskrivning av var huset ska ligga ("si och så lång bilfärd från en viss stad").
Djurkommunikatören målar upp en bild av "den godhjärtade hjältekatten" som inte KAN komma hem till sin ägare just nu. Katten har en viktig uppgift att fylla. Den är upptagen. Ägaren måste förstå det.
Kanske får djurkommunikatören djurägaren att må bättre, även om det hen påstår inte alls är sant. Att tänka på sin katt som en hjälte - som hjälper andra - ja, blir man inte lite stolt då som kattägare…?
Men varför alls lämna ut en beskrivning av huset? Innebär det att kattägaren ändå ska leta? Och "röva bort" hjältekatten från det barn som katten som bäst håller på att hjälpa? Ska kattägaren få förstöra alltihop? Eller kanske bara åka förbi och heja…?
Vad händer om kattägaren istället tänker att "katten har det bra där ute någonstans, låt ungen få behålla katten". Och så slutar kattägaren leta. Det vore förstås både olyckligt och olämpligt.
Djurkommunikatörer verkar vara av uppfattningen att katter finns till för att hjälpa/assistera oss människor? Varför sätter de alls människan i centrum?
Utgår inte en katt främst ifrån sina egna behov…? Vad katten behöver? Tror de på allvar att katter går runt i världen som någon slags samariter, redo att assistera varje människa i nöd…? (sedan hjälper de förstås oss ändå, bara genom att finnas).
Att vi människor sätter oss själv på piedestal är en sak, men har vi anledning att tro att andra djurarter sätter oss där…?
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: fungerade djurkommunikatörer och medium så skulle poliskåren, länsstyrelsen mfl. ha massor av anställda med dessa förmågor. Det har de inte.
Intressant också att djurkommunikatörer uppger att katter har långsiktiga mål ("att en dag återvända till ägaren igen"). Finns det ö.h.t. någon forskning som indikerar att katter har förmåga att planera långsiktigt framåt…?
Självklart hoppas jag att kattägaren får återförenas med sin katt igen.
Men min bestämda uppfattning är att det sällan fungerar att bara sitta hemma och vänta. Även om åren går så gäller det att hålla sin efterlysning aktiv, och att fortsätta söka.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: jag skulle krävt att gå hälsa på katten minst en gång i veckan
Tjena^^
#1 Men tror du att djurkommunikatörer har rätt i den här typen av ärenden, och att katter har olika "jobb" som de måste ut i världen och utföra (och att de därför inte kan vara kvar hos sin familj)…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: näe, jag tror att det är någon som bara slängt ihop en hjälte historia om min katt🙄
Tjena^^