Lämplig/olämplig utemiljö för katter
Borde lagstiftningen vara tydligare när det gäller vad som är en lämplig/olämplig utemiljö för katter? Hur tänker du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tycker lagen skulle ändras så att det blev förbjudet att låta katter gå ute själva i tätbebyggda områden (mycket faror för katterna och skapar osämja) och därefter även förtydliga på vad en olämplig miljö är (tex nära vältrafikerade vägar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Rent realistiskt så kan ja tänka mig att det är svårt att i lagstiftning precisera lämplig/olämplig miljö.
Upplysning och att visa fram goda exempel borde fungera bättre. Fast lätt är det inte, det finns mycket att utveckla där och resurser behövs.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Den här katten träffade jag på i dag…
Någon som tycker att det är en lämplig miljö för en katt?
Katten var där och jagade i slänten intill denna mycket vältrafikerade väg.
Katten hade GPS - men vad hjälper det…? Kattägaren lär ändå inte hinna dit om katten går ut på vägen…?
Möjligen blir det lättare att veta var man kan skrapa ihop sin katt den dag det slutar illa… (ursäkta mig, men jag vet att det förekommer regelbundet att kattägare får hämta rester av sina katter på våra vägar… Med eller utan GPS…).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tror det skulle vara svårt att ha sån lag
Däremot kan de ju gå ut med rekommendationer och exempel.
Däremot borde det finnas lag på att man inte får ha utekatter i stan och tätbebyggt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror också att det kan vara svårt, men det vore bra ändå om våra myndigheter satte sig ner och funderade kring det.
Jag ser regelbundet katter som släpps ut i helt galna miljöer.
Som katten som bodde på en gård mellan järnvägen och en stor matarväg in till stan.
Det fanns absolut ingenstans för katten att ta vägen.
Det var ca 50 meter från huset till järnvägen. Och mindre än 25 meter från huset till matarvägen.
Inte ens på husets gård fanns träd och buskar. Så - var skulle katten ta vägen…???
Ständigt kommer larm om katter i farliga miljöer… På något sätt behövs utbildning… Och krav på kattägare…
#3: verkligen inte.
Tjena^^
Ja! Nu bor jag i stan och jag upplever att jag inte ser så många katter ute som när det är mer 'landet' (men fortfarande hus, villaområde). Att det ändå minskar.
Man kanske typ kunde "fasa in" att det ska vara förbjudet i olämpliga miljöer på nåt sätt? Vet inte riktigt hur men örtydliga vad som kan vara olämplig miljö, mer information om dels hur det kan gå ute med alla faror, dels hur man kan göra det bra för en innekatt. Hoppas det börjar ändra sig lite åt rätt håll i alla fall, att katter inte är så slit och släng. "Hmm, vi bor ganska nära en trafikerad väg, det är bara en tidsfråga om hur länge katten klarar sig. Oj, där tog det slut. Jaja, vi frågar runt om det är nån som har kattungar".
Men för det behövs det som sagt resurser.
"I'm too old for this shit."
Jag vet att bostadsrättsföreningar försöker, står i stadgarna där jag bor att utekatter inte är tilllåtet (självklart finns det folk som ändå inte lyssnar)
Vi har en landsväg runt hörnet där folk kör som idioter och helst fortsätter dem i 70 (eller snabbare) in på 50 och 30 vägarna. Inte idealt varken för djur eller barn 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Jag körde nyligen på en väg med hastighet på 100 km/timmen. Det fanns en infart till en gård från den här vägen. Ca 50 meter bort fanns hus och hästhagar. Och vid infarten satt en "varning för katt skylt". Det kokade i mig när jag såg den. Vem sjutton släpper ut katter där!?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik