"Facebook-sanningar" om kattmat
På nätet uppstår ofta "egna sanningar" om katter och kattskötsel.
I går kunde jag t.ex. läsa att den lilla mängd socker som finns i blötmat riskerar att bli beroendeframkallande för katter (sockrets uppgift är ffa att färga maten så att den ser mer aptitlig ut för kattägaren).
Att katter skulle kunna bli sockerberoende ifrågasattes strax i tråden. Katter känner som bekant inte söt smak.
"Finns det något forskningsstöd när det gäller att socker i kattmaten skulle vara beroendeframkallande för katter?" frågade man.
Personen som påstått att katter kan bli sockerberoende länkande snabbt till en annan sajt på nätet: "Här finns lite om socker, kolhydrater o.s.v. Kanske inte direkt svar på din fråga men nyttig information i alla fall".
Men det var ju frågan som var det intressanta. Kan katter verkligen bli sockerberoende av att äta blötmat? Var kom påståendet ifrån? Fanns det något som helst vetenskapligt stöd för detta?
Nu gick ytterligare en person in i tråden och hävdade att katter kan bli beroende av sockret i kattmaten.
I länken som det tipsats om stod dock precis motsatsen (!): Att katter inte kan känna smak av socker, inte märker av sockret, och att sockret inte bidrar till något beroende.
Där verkar diskussionen ha stannat av för något dygn sedan.
I mina öron låter det helt osannolikt att katter skulle kunna bli sockerberoende av att äta blötmat.
"Sockerberoende" är för mig ett begrepp som hör hemma ffa i mindre seriösa tidsskrifter/på mindre seriösa nätsajter, och handlar då om människor - inte om katter…
Jag googlade förstås en lång stund kring detta, och var ute på olika sökmotorer där jag letade efter vetenskapliga artiklar om sockerberoende hos katter. Men jag hittade ingenting om detta.
Ändå är det "en självklar sanning på Facebook"…?
Så: nu efterlyser jag forskningsstöd för att katter kan bli sockerberoende av att äta blötmat.
Hittar vi inget sådant så tycker jag att det är dags att vi avlivar den här "sanningen".
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.