Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterdjurskyddsfrågorkattsjukdomar
Läst 57 ggr
Uppkatten
5

Kostnader för avlivning

Hamnade på Facebook i dag - igen.

Såg en annons om en privat veterinär som kommer hem och avlivar djur. Veterinären tar 8000 :- för avlivning av katt i hemmet. Då ingår inte separat kremering (utan det handlar om allmän kremering). Inte heller resekostnaderna är inkluderade i priset.

Jag började kolla runt och jämföra lite (dock helt utan struktur).

En veterinärmottagning som jag hittade på nätet uppgav att hemavlivning kostar 5000 :- om man väljer separat kremering. Till det kommer resekostnader samt ev. jouravgift (kvällar och helger).

Vid en större veterinärmottagning i storstad uppgavs priset vara 4000 :- för avlivning med separat kremering. Väljer man istället allmän kremering slutar prislappen på drygt 2000 :- .

På en mindre veterinärmottagning hittar jag prisuppgifter på ca 3000 :- för avlivning med separat kremering, och ca 2000 :- om man istället väljer allmän kremering.

Vad som blir tydligt när jag kollar runt är att priserna verkar variera rätt mycket.

Det kan vara idé att på förhand fundera igenom hur man helst vill att avlivningen ska gå till, inte minst om man har ett lite äldre djur (sedan kan det ju bli akut och då kan man tvingas anpassa sig efter situationen).

Hemavlivning eller på plats på en veterinärmottagning?

Separat eller allmän kremering?

Som alltid är det viktigt att ha en ekonomisk buffert.

Många veterinärmottagningar har ö.h.t. inte med avlivning på sin prislista. Kanske för att det kan vara ett känsligt ämne? Kanske befarar man att folk ska tycka att kostnaden är (för) hög och låta djuret ligga hemma och självdö? Jag vet faktiskt inte.

Naturligtvis är det aldrig OK att avsiktligt låta djur ligga hemma och självdö. Döendet kan innebära både smärta, obehag och ångest för djuret. Enligt djurskyddslagen är vi skyldiga att ta djur till veterinären när de inte mår bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Är ditt inlägg en fråga om hur man på billigast möjliga sätt avlivar ett husdjur via en veterinär? Eller är ditt inlägg en allmän fråga om prissättning vad beträffar avlivning av husdjur?

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Uppkatten
9

#1 Det är överhuvudtaget inte en fråga. Det är en reflektion.

För mig personligen är inte priset avgörande. Jag vänder mig till den mottagning som jag är trygg med sedan tidigare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.