Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: djurskyddsfrågorbortsprungna-upphittade-katter
Läst 83 ggr
Uppkatten
4

Till minne av en hittekattunge

En liten hittekattunge avlivas på ett av landets djursjukhus.

Den är omkring 8 veckor gammal och har skallskador, troligen efter att ha blivit påkörd.

Att operera en liten kattunge med skallskador är både kostsamt och riskabelt, och kan medföra lidande (både på kort och ev. även på lång sikt). Den här gången valde man att låta kattungen få somna in.

Någonstans finns en kattägare som inte kastrerade sin honkatt.

En annan kattägare avstod från att kastrera sin hankatt.

De här båda katterna möttes, och det blev en kull kattungar.

Hade kattägarna tagit sitt ansvar och kastrerat sina katter så hade den här lilla kattungen aldrig behövt råka så här illa ut.

Och kattungen är inte ensam. Det är många kattungar som råkar illa ut varje år p.g.a. att kattägare inte tagit ansvar.

R.I.P lilla kattunge.

Jag önskar att du hade kunnat fått ett gott kattliv med massor av bus och gos, trots att det började så illa ute i hemlöshet. Men den här gången gick det inte.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
1

😢 Vila i frid lillkissen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
1

😿 Det är så sorgligt. Vila i frid lilla kattunge. 💗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2

Ja, jag blev så illa berörd av den här lilla kattens öde… Det här borde inte fått hända. Den här bebiskatten borde ha fått bli en ombrydd och älskad katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

EquusCaty
2

Naah😿 Vila i frid lilla kattunge😿 så hemskt😿

Tjena^^

Uppkatten
1

I går kväll läste jag om två kattungar som setts irra omkring intill motorvägen vid E4:an, i Stockholmsområdet…

Det är SÅ inte OK.

Magi-cat
0

😿

Blir det mer och mer sådant? Eller rapporteras det mer, eller båda?

Det är i alla fall så fruktansvärt sorgligt!!!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
1

Svårt att veta. Det handlar ju både om (hemlösa) katter som föder sina ungar ute, om kattungar som dumpas, och om ägda kattungar som får gå ut med sin mamma.

Att kattungar dumpas t.ex. längs med våra vägar är ju något som förekommit över flera år. En del "genier" tror t.ex. att man kan avliva kattungar genom att slänga ut dem genom den nedvevade rutan, samtidigt som man kör i hög hastighet på t.ex. motorvägen. Dock överlever många av de kattungarna, mer eller mindre allvarligt skadade… Naturligtvis är det inte tillåtet att försöka avliva kattungar på det sättet. Det är överhuvudtaget inte tillåtet att dumpa/överge sina katter/kattungar.

Förra året hade vi två ärenden med dumpade kattungar i närheten av där jag bor. När det gäller den ena kullen kattungar så tror vi att alla ungarna hittades. När det gäller den andra kullen så vet vi att flera kattungar blev kvar ute (de hade iakttagits, men hittades aldrig trots många dagars eftersök, fällor etc). En eller ett par av kattungarna hittades trafikdödade. Troligtvis föll kattungar också offer för rovfåglar/rovdjur.

Vår lagstiftning vill förhindra att sådant här händer. Men fortfarande är det många kattägare som inte tar sitt ansvar, och som rimligtvis inte borde få ha katt.