Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 56 ggr
Uppkatten
1

Bör kommunerna ta ett större ansvar för de hemlösa katterna?

I dagsläget får många katthem och katthjälpsorganisationer både ansvara för skötseln av katterna och för att dra in pengar till verksamheten. Är det rimligt?

Bör kommunerna ta ett större ansvar för de hemlösa katterna?

Katterna är ju många gånger ett resultat av att oansvariga kommuninnevånare inte har kastrerat och Idmärkt + ägarregistrerat sina katter.

Hur tänker du kring det här?

Vem bör stå för kostnaderna för t.ex. katthemsverksamhet?

Vad händer om kommunerna får stå för en ökad del av kostnaderna? Positivt? Negativt?

Det finns inget enkelt "rätt" eller "fel". Men jag tänker att vi kan fundera ihop lite kring detta.

Ett reportage som handlar lite om detta:

https://sverigesradio.se/artikel/plagsam-dod-kan-vanta-katter-i-hultsfred-nu-agerar-c-politiker

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hemlösa katter i Hultsfred kan gå en plågsam död till mötes men det vill centerpolitikern Antje Rhode sätta stopp för.Det finns nämligen ingen kattjour ...
[Tismon]
2

Rent spontant säger jag ägarna men det fungerar inte i praktiken när inte alla katter har en ägare eller ett hem.

Katter har varit en del av samhället i flera tusen år så jag tycker inte det är konstigt att samhället (kommuner) börjar ta större ansvar för dem, allra bäst vore genom striktare krav och förebyggande åtgärder som börjar hos kattägarna.

Uppkatten
1

Ett problem med om kommunen skulle bidra ekonomiskt är kanske att det kunde komma att påverka katthemmens självbestämmande.

Men samtidigt vore det på något sätt rimligt om kommunerna bidrog med lokaler, lokalhyra, grundbemanning etc. Samt med någon slags grundläggande veterinärvård.

Hemlösa katter är ett av landets största djurskyddsproblem och det är anmärkningsvärt att det i så hög utsträckning ska hanteras av volontärer som både ska sköta om katterna i vardagen och dessutom samla in pengar till verksamheten. Och allt detta på sin fritid.

Vi vet att många katthjälpare far illa av att se så mycket elände, vilja hjälpa så många katter som möjligt, samtidigt som tiden, ekonomin och energin inte räcker till… Det är också tufft att behöva säga nej till katter i dåligt skick, när man helt enkelt inte kan ta emot fler…

Bara veterinärvården kostar ju väldigt, väldigt mycket… och de flesta katter som kommer till ett katthem är oförsäkrade.

Jag tycker nog att det borde ses över. Det borde gå att få till en överenskommelse där katthemmen kan få ett bättre ekonomiskt stöd, men ändå får ha kvar sitt självbestämmande.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sabah
2

"Jag tycker nog att det borde ses över. Det borde gå att få till en överenskommelse där katthemmen kan få ett bättre ekonomiskt stöd, men ändå får ha kvar sitt självbestämmande."

Håller helt med dig i det! På den nivå det har hamnat med hemlösa katter idag är det helt orimligt att det ska skötas och finansieras ideellt. Det är ett samhällsansvar!

Bra initiativ av centerpolitikern Antje Rhode , hoppas det går igenom! 🐈🐈‍⬛

💖🧡💛💚💙💜