Upphittade kattungar
I 2 års tid har det varit lagkrav på att katter som går ute ska vara förhindrade att reproducera sig.
Ändå hittas just nu massor av småkattungar ute.
Det är SÅ inte OK.
I kväll går larmet igen. En liten kattunge har setts vid en cykelväg i ett industriområde strax utanför stan där jag bor. En annan liten kattunge i samma område har körts till veterinär, eventuellt trafikskadad. Det går mycket och tung trafik där ute.
Har kattungarna dumpats där? Eller är det en (vilsen) okastrerad katthona som fött sina ungar på industriområdet?
Frågorna är många just nu, och det finns folk på plats som letar i kvällsmörkret…
Men att det alls ska behöva hittas småkattungar ute när lagstiftningen är så tydlig med att det här inte är OK…???
En del kattägare borde verkligen aldrig ha fått skaffa katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är ledsamt …😢
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Sant #1
Tjena^^
Vad gör man om man ser kattungar ute?
Det beror lite på situationen.
Småkattungar ska alltid tas in är "grundregeln". Speciellt om de irrar omkring där det är farligt för dem att vara. Men kattmamman behöver också få komma in. Om kattungarna ännu diar kan hon få mjölkstockning om kattungarna "försvinner", och vi vill inte att hon blir kvar ute och föder fler kullar… Dessutom behöver ju ungarna henne.
Men det gäller också att man får med alla kattungar in, så ingen lämnas kvar åt sitt öde. Det kan krävas en del kartläggning, att man fotar de kattungar man ser o.s.v.
Men ibland hamnar man dessvärre i akuta lägen där man får "rädda det som räddas kan". Det hänger lite på situationen t.ex. hur farligt läget är för katterna.
När småkattungar börjar irra omkring beror det ibland på att något har hänt kattmamman. Då börjar kattungarna irra runt efter något dygn eller två. Även dumpade kattungar brukar ofta irra omkring.
Det smartaste är att kontakta ett katthem så snart som möjligt för råd, stöd, hjälp.
Småkattungar får aldrig matas om de är kalla. De måste värmas upp först.
Kattungar i dåligt skick körs till veterinären.
Någon som är superduktig på hittekattungar är Josefa Kovacic. Finns på FB. Jag skulle nog försöka nå henne om jag hittat kattungar i skruttigt skick och inte visst vad jag skulle göra för att hjälpa dem bäst.
Är kattungarna på någons gårdsplan/motsvarande får man förstås anta att de hör dit och gå in och prata med familjen som bor där.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4: Jag har sett flera gårdar med kattungar där katterna verkar vara stallkatter. Sett dem springa in i ladugården/stallet och hålla sig där till. Tror ägarna är medvetna om att de har kattungar. Vad borde man göra åt sådana situationer?
#5 Ja, då är det ju egentligen ett länsstyrelseärende, eftersom man inte får ha katter som förökar sig på det sättet längre. Det ska vara planerad avel där man har kontroll på båda föräldradjuren, om man läser JBV regler.
Så - vet man att man har en välfungerande och klok länsstyrelse där man bor så skulle man kunna kontakta dem. De kan då kontakta kattägaren och uppmana till kastrering/planerad avel, ev. med hot om vite.
Men sedan finns ju problemet när länsstyrelsen inte fungerar så bra, eller är lite väl "avlivningsglad". Då kan det vara bättre att ta kontakt med ett No Kill-katthem och diskutera situationen och vad som ev. kan göras.
Men att låta katthonor få kattungar fritt, och därefter skjuta av katterna när de blir för många (eller att döda småkattungar på annat sätt) är nog fortfarande dessvärre rätt vanligt. Inte minst på landsbygden.
- Redigerat 2022-10-03 20:21 av Uppkatten
#6: Aha…. Detta var ju några månader sedan och det var ett bra tag sedan jag var i närheten av den ena gården. På den andra gården har jag inte sett till kattungarna längre så det är väl för sent att göra något åt saken särskilt när jag inte har bevis 😕