Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 82 ggr
Uppkatten
1

Veterinärbesök med stressad katt

Då och då dyker frågan upp: hur gör jag om jag har en orolig och väldigt stressad katt som måste till veterinären?

Prata med din veterinär!

Ibland kan det vara motiverat att ge katten lugnande läkemedel inför veterinärbesöket. Då används Bonqat respektive Gabapentin.

Läkemedel är förstås inget som ska ges i onödan, och är katten "bara lite ängslig" kan det vara idé att testa Zylkene kombinerat med Feliway sprej i första hand (spreja buren med Feliway och vänta sedan minst 15 minuter innan katten sätts in i buren så att den inte blir stressad av alkoholdoften som måste hinna dunsta bort först).

Zylkene är i sin tur ett kosttillägg som kan börja ges t.ex. någon vecka inför veterinärbesöket. Öppna kapseln och strö innehållet över t.ex. kattens blötmat. Katterna brukar gilla det.

Men det är alltså inte OK att avstå från viktiga/nödvändiga veterinärbesök med hänvisning till att katten blir stressad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TatsuOni
0

En av mina katter blev tokig när man skulle ha in henne i buren och när vi åkte bil. Väl inne på kliniken så var det aldrig några problem. En gång när vi åkte in akut på kvällen, så sov hon snällt i buren i flera timmar på jourkliniken och hon var alltid snäll vid undersökningar.

Det som hjälpte henne så att hon inte försökte stånga sig ut ur buren i bilen, var att lägga en filt över buren, så att hon inte såg ut. En bonus för henne, var om den luktade hund, så jag vågade inte tvätta filten på flera år efter att min hund gick bort 😅

För att få in henne i buren själv, så var jag tvungen att vara "brutal" och ställa den på högkant och peta ner katten med rumpan först. För som sagt så var det ju inget alternativ att inte åka in.

En annan katt var snäll att få in i buren och jamade bara ynkligt i bilen. Men väl på plats så ville han ha ihjäl veterinärerna 😑 Där hade vi tur nog att ha bra personal på våran klinik. En sköterska fick linda in honom i en filt, medan veterinären tog blodprov.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

91Marran
0

Vår ena katt gömmer sig när vi ska till veterinären. Skulle dit i onsdags men fick ringa återbud. Hon bara skrattade när hon tittade i kattens journal. Fått ringa återbud förra året också. Han ska vaccineras. I morgon på morgonen kommer han nog gå ner för att vilja gå ut. Då kanske jag kan få tag i honom. Ska vara där halv nio så måste åka vid åtta. Han gillar inte att bli buren. Blir svårt att få in honom i buren när jag väl har honom. Vill inte ha honom ovaccinerad men det blir nog tyvärr så. Zylkene och Feliway hjälper inte. Testade det sist.

Mvh
Mig

TatsuOni
1

Fördelen med att bo litet är att jag alltid kan få tag på mina katter på ett eller annat sätt 😅

91Marran
3

Jag lyckades. Är utanför veterinären nu. Ställde buren på högkant.

Mvh
Mig

TatsuOni
0

#4 Så bra!

Skaikru
1

Ett tips kan också vara att ha transportburen stå fram med luckan borta, så de kan gå in och lägga dig i den om de vill, som en sovplats till vardags :)

TatsuOni
0

#6 Våran kattunge älskar sin bur.

Hon som inte ville bli lastad, vägrade att gå nära, oavsett hur länge den stog framme.

Uppkatten
1

#6 Har testat det utan framgång i 11 år nu…. 😅

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.