Sälja djur på Facebook?
Jag trodde att det var förbjudet att sälja djur på Facebook?
Men nu hittar jag flera s k Omplaceringsgrupper där det "omplaceras" procentkatter, hundvalpar etc och där vuxna hundar kostar 5000 - 20 000 kronor.
Det kan väl knappast kallas omplacering? Man tar väl inte en procentkattkull för att omplacera den? De kattungarna säljs såvitt jag kan förstå.
På de här sidorna verkar det vara bannlyst att invända mot huskattuppfödning. "Har inte min katt rätt att få bli mamma?" säger kattägaren kränkt. Och drar den där gamla valsen om att då borde kvinnor inte heller få bli gravida så länge som det finns hemlösa barn.
Hur tänker du kring det här??? Otroligt trist om folk kan sälja buskavlade katter, smuggelhundar mm och kalla det för omplacering. Och fritt fram för bedrägerier…???
Eller har jag missförstått alltihop???
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är inte tillåtet att sälja djur på marketplace eller Köp och sälj-grupper som jag förstår så de har hittat ett kryphål då. Antar man får anmäla för det är ju märkligt att det tillåts på en del men inte en annan.
Vad gäller argumenten: 🤦♂️
"I'm too old for this shit."
Det känns bara så hopplöst att anmäla, då det sällan tas på allvar.
Har provat att anmäla flera bedragare, men Facebook verkar ju inte (vilja) fatta att det är bedrägeri, utan "tror på" att det är omplacering av t.ex. dyra raskatter… (trots att en och samma annons delas i massor av länder och på många olika språk, och bilderna emellanåt är stulna…).
Har även anmält en och samma bedragare (som lagt ut kanske 30 identiska annonser), och 95 % av mina anmälningar av hens annonser har bara resulterat i att FB svarar att annonserna är OK. Medan ca 5 % av samma annonser har ansetts bryta mot FB regler. Och det är alltså identiska annonser.
Men mest sur blir jag på procentkatt-uppfödarna som verkar ha hittat en väg att tjäna pengar på oseriös uppfödning, genom att kalla det för omplacering…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-09-11 09:46 av Uppkatten
Det brukar vara svårt att komma någon vart med anmälningar på Facebook.
Och att jämföra att katten ska få bli mamma, med att kvinnor skaffar barn 😓 Vart ska man börja? Säljer kvinnor sina barn på Facebook sen?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#2 Nej jag fattar, man kämpar både i motvind och uppförsbacke. Tror dessutom att den mesta av fb:s bedömning är automatisk så det underlättar väl inte heller.
"I'm too old for this shit."