Bedrägerier, hund och katt
Jag brukar försöka anmäla så snart jag upptäcker bedrägeriförsök på FB. Det händer typ varje eller varannan vecka…
Ofta är det en annons med en påstådd raskatt, snygg bild, katten är ung (ofta under året), och perfekt skött (vaccinerad m.m.) enligt annonsen. Ibland hänvisar man till t.ex. ett allergiskt barn i hemmet, varför man måste bli av med katten - SNABBT.
"Säljaren" (d.v.s. bedragaren) försöker få dig att tänka på annat, än de pengar som du snart måste betala för att transportera gratis-katten till Sverige. För den var visst i Lettland, eller i något annat land.
"Säljaren" försöker få dig att berätta om hur bra katten kommer att få det hos just dig (för att du inte ska ifrågasätta något om situationen utan ha fokus på att berätta om hur bra katten kommer att få det hos just dig).
Allt mer pengar betalas in för diverse olika påstådda utgifter. Men själva katten (som inte finns…) är alltså "gratis".
Det tråkiga är att det är VÄLDIGT svårt att få bort de här annonserna från t.ex. Facebook. Trots att man lätt kan se att bedragaren har lagt upp samma annons på kanske 40 olika FB-sidor, i olika länder och på olika språk. Samma bilder återkommer också över åren (som om samma djur ännu är kattungar/hundvalpar). Ofta är bilderna stulna.
De flesta annonserna har kopplingar till Kamerun.
Ja, det här har vi ju skrivit om förut. Men döm om min förvåning när jag igår kväll insåg att det här diskuterades redan för 10 år sedan (!). Det här har alltså pågått i mer än 10 år. De här personerna har förmodligen tjänat massor av pengar på den här typen av bedrägerier.
Och ÄNDÅ låter t.ex. Facebook dem i hög utsträckning hållas.
För mig är det ofattbart. Fullkomligt ofattbart.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Låter någon för bra för att vara sant, så är det oftast så.
Och jag förstår ärligt talat inte varför folk är beredda att betala för något de aldrig sett, till en privatperson som de aldrig har träffat.
Nu menar jag inte att köpa t ex en jacka från Tradera, utan t ex via Facebook där det finns noll koll och det dessutom handlar om levande djur. Och djuret i sig ska vara "gratis".
Jag skulle aldrig betala ens handpenning till en seriös uppfödare, utan att först få träffa djuret och dess mamma.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
När man ser bilden på det ursnygga/dundersöta djuret, hör att djuret är renrasigt, ungt och att allt annat är "perfekt" blir man förmodligen "förblindad" i sin önskan att göra "ett fynd"…
Facebook tillåter ju inte försäljning av djur (på det stora hela), så därför har väl bedragarna kommit runt en del av regelverket genom att påstå att djuret är gratis…
Men t.om. Facebook borde väl fatta att Mainecoon-katter (och liknande) inte skänks bort gratis, och att när folk anmäler annonserna gång på gång så finns det en anledning till det.
Hade man verkligen en 8 månader gammal "perfekt" mainecoon som man ville skänka bort, så fick man f.ö. sannolikt napp redan i den första FB-gruppen som man annonserade i.
Men de stackars bedragarna med kopplingar till Kamerun har ju alltid så förtvivlat svårt att bli av med sina katter (…) att de tvingas annonsera i 30-40 grupper, i massor av länder och på massor av språk. De annonserar ut katter i hundgrupper, och de annonserar ut att djur bortskänkes i grupper för bortsprungna djur o.s.v….
Ingen FB-grupp verkar f.ö. vara för udda för bedrägeri-annonser….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2 Folk ifrågasätter om man inte är rädd att ens raskatt ska bli stulen p.g.a det ekonomiska värdet. Men de tror samtidigt att folk skänker bort raskatter gratis? 🤷
Nää jag tycker både att Facebook m.f.l ska ta hårdare tag mot bedragarna, men även att folk ska börja tänka lite själva också.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik