Sextiosju sidor med sköldpaddor...
Kollade söksajten www.vilse.nu idag på morgonen.
Där finns inte mindre än 67 sidor med efterlysta sköldpaddsfärgade katter.
Där finns förstås flera färgkategorier med väldigt många efterlysta katter….
En del av katterna är kanske hemma igen, men att ägaren har glömt att ta bort annonsen.
Men det är svårt att inte reagera på MÄNGDEN försvunna katter. Vart tar de vägen???
Jag hoppas verkligen att fler katter får komma tillbaka hem igen, nu när det blir lag på att katter ska vara ID-märkta och ägarregistrerade.
Det ökar verkligen möjligheten att kunna hjälpa katter tillbaka hem.
Men det förutsätter fortfarande att vi SER de vilsna katterna och AGERAR.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-08-18 09:06 av Uppkatten
Fundering kring det där med idmärkning.
Gäller det chip eller tatuering? Eller är chip standard nu, kanske?
När jag varit in med katthemmets katter, så har det bara pratats om chip. Tatuering kanske har försvunnit?
Isåfall med all rätt, för det får ju inte läsa dom efter ett tag.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Vad jag förstår är både chip och tatuering OK, men tatueringar blir ju ofta suddiga/svårlästa med tiden, så chip (eller både och) är sannolikt smartast.
En örontatuering som folk inte kan tolka är ju inte till någon större hjälp.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kan även kommentera om det här med försvunna katter.
Är det mer sköldpaddor än andra färger som försvinner?
Min katt försvann i söndags, men kom tillbaka efter ca 3h. Vi var fem personer i pappas hus, pappa var på golftävling, och katten var lös i huset. Som hon varit hundratals gånger.
Plötsligt är hon borta. Vi letar både inne och ute, vänder på möbler m.m. Ingen katt.
3h senare kommer pappa hem från tävlingen, öppnar glasdörrarna till altanen och sätter sig och äter.
"Hon kommer hem, hon är inte död" säger han lugnt till mig.
En minut senare hör vi.
Mjau
"Hej Mysan, var har du varit?" säger pappa.
Jag lyfter upp katten, håller om henne krampaktigt och bara grinar.
Hon var skitig och har spindelnät i ansiktet, pappa tror hon varit under altanen.
De tre timmarna var de värsta i mitt liv! Att inte veta var hon är, om hon är okej eller inte, om hon kommer att komma tillbaka.
Den natten vaknade jag många gånger i panik, rädd att gok var borta igen. Och varje gång jag vaknade, tittade hon på mig från sin plats vid mina fötter och jamade.
Det var jobbigt att åka på jobbet på måndagen. Ville vara hemma och bara vara med henne ❤️
Nej, det är nog inte så att katter med en viss färg är mer benägna att försvinna.
Sköldpaddsfärg var bara ett exempel (det var den kategorin jag råkade kolla på).
Det finns förstås färre sidor med t.ex. försvunna vita katter, men det beror bara på att vita katter är mindre vanliga.
Att ha försvunnen katt är otroligt jobbigt - jag kan bara hålla med.
#2: nä, det är det jag menar. Jag har fått in en katt som varit öronmärkt, men märkningen går inte att tyda. Då är det ju skitsvårt att hitta ägaren, för det är ju vårt mål när vi hittar katter. Att få hem dom till ägaren.
Samtidigt är det ju bra med öronmärkning, för då ser man att katten är märkt
Ja, antalet efterlysta katter på vilse.nu är svindlande.. För närvarande totalt 607 sidor med ca 20 katter per sida. 252 sidor (!) med upphittade katter (som alltså inte stämmer in på någon av de som är efterlysta)…
Sköldpaddsfärg är lite lurig eftersom en del tror att även en "sköldpadd" är ett mönster, så ibland hamnar katter under fel färgkategori. Trots att det finns bildexempel att jämföra med..
Sajtvärd Katter iFokus