Antalet efterlysningsgrupper för djur på FB
För några år sedan ägnade jag flera timmar åt att försöka räkna ihop hur många grupper för efterlysta och upphittade djur/katter som fanns på FB. Jag minns inte det exakta antalet grupper jag hittade, men det var flera hundra.
Sedan kom www.vilse.nu . Tanken med VILSE var ju bl.a. att alla bortsprungna och upphittade katter skulle finnas under "ett och samma tak", för att underlätta för katterna att få komma tillbaka hem igen.
Naturligtvis var det avsevärt lättare för kattägare att leta på ett enda ställe (digitalt) än att behöva hålla koll på flera hundra grupper, i värsta fall över en lång tid framöver.
VILSE har också verkligen hjälpt många katter och kattägare att hitta tillbaka till varandra igen, och flera tusen annonser läggs upp på VILSE årligen.
Men vad jag hade önskat var att fler av FB-grupperna försvunnit och att man hade hänvisat till VILSE istället. Missförstå mig rätt, jag tycker absolut att det är bra med lokala grupper och att man t.ex. delar sin VILSE-annons dit.
Det jag vänder mig mot är de FB-grupper som riktar sig mer till hela landet, och där de annonser som läggs upp riskerar att "försvinna" i flödet (utan att djurägaren ens fattat att det var ett sämre ställe att annonsera på).
Det finns massor av "halvdåliga" FB-grupper inom det här området, och vad värre är - folk med stort hjärta - som hänvisar till de här grupperna, utan att ha riktig koll. I en del grupper verkar det nätt och jämt finnas administratörer längre… (vilket gynnar de som ägnar sig åt katt- och hundbedrägerier men inte de med bortsprungna katter…)
Om alla katterna finns samlade på VILSE och VILSE-annonserna sedan delas (av kattägarna) till lokala grupper så är det tillräckligt. Det behövs inga fler grupper eftersom det bara försvårar för katter och ägare att hitta varandra, tänker jag.
Kort sagt: Less is more.
Min uppfattning är således att katt-Sverige skulle vinna på att många efterlyst-grupper på FB togs bort.
Hur tänker du?
(Sedan behöver det förstås finnas efterlyst-grupper för andra djurslag, och de djuren skulle gynnas av att det inte "försvinna" bland hundratals kattannonser i grupperna…)
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Finns en ny tråd på hundar.ifokus om just efterlysning på fb. Ingen hänvisning till vilse alls tyvärr. Du kanske kan skriva nåt där?