Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 99 ggr
Uppkatten
2

Höll katter instängda i för små utrymmen

Två katter har hållits i bur av sin ägare i minst två år.

Burarna har inte hållit de mått som är ett minimi-krav vid långvarig förvaring av katter i bur.

Djurägaren har nu 4 veckor på sig att åtgärda detta.

https://sverigesradio.se/artikel/katter-holls-i-for-sma-burar-i-minst-tva-ar

Fruktansvärt om privatpersoner håller sina katter på så här små ytor, tänker jag. Att ha innekatt är en sak, men katter ska inte behöva förvaras i bur/trånga utrymmen…. (annat än på t.ex. djursjukhus eller under en begränsad tid på katthemmet). Märkligt att lagstiftningen ens tillåter detta. Fast den säger ju å andra sidan bara att "sämre än så här får katter inte ha det"…

Notera att "bur" i det här sammanhanget sannolikt kan betyda "box" eller mindre rum/klädkammare eller liknande utrymme.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

En djurägare i länet har hållit sina katter i för små burar i minst två år, enligt länsstyrelsen.En katt som hålls permanent i bur ska ha minst sex kvadratmeter ...
OberonsMatte
0

Ja, jag blir nyfiken på bakgrunden till att katterna hölls så. Det är svårt att tro att det är en helt vanlig kattägare som har behov av att hålla katter i enskilda utrymmen under minst 2 års tid.

Det kan kanske handla om fertila avelshanar eller någon som erbjudit "tillfälliga" nödlösningar för omhändertagna katter.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-07-27 12:18 av OberonsMatte
Uppkatten
0

Jag tänkte också att det kunde vara en nödlösning vid t.ex. omhändertagna katter, men det rör sig tydligen "bara" om två katter, men två år är å andra sidan lång tid för en katt att vistas på ett så litet utrymme… Å andra sidan vet vi inte om katterna har "rastats" i större utrymmen dagligen t.ex….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

#2 Anmärkningen/föreläggandet gäller två katter, men det kan ha funnits fler katter i övriga utrymmen som hölls på godtagbart sätt. Det är ganska ofta nyhetsnotiser hoppar över relevant information tycker jag och då låter saker ofta obegripligare än de faktiskt är.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Ja, så skulle det kunna vara. Men det jag tycker är viktigt här är budskapet att katter inte får hållas på liten yta över längre tid och att det finns måttbestämmelser och regler som måste följas. Även på katthemmen är det väldigt noga att katterna flyttas till större utrymme/box/rum om de blir kvar en lite längre tid.

OberonsMatte
1

#4 Ja, absolut.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Katthem som inte följer måttbestämmelserna riskerar att bli av med sitt tillstånd.

Då kan inga katter få hjälp via katthemmet sedan.

Har katthemmen brist på tillräckligt stora rum (för katter som är där en längre tid) så får katthemmet försöka ordna med jourhem istället (eller bygga om). Och kanske annonsera ut just den katten lite extra t.ex. på nätet så att folk får upp ögonen för katten och vill adoptera den.

• Redigerat 2022-07-27 15:23 av Uppkatten
Catlady91
0

Det har jag tänkt på nu när jag ska vara fodervärd (ja, ni kommer nog få höra det ofta 😋)

Jag ska vara fodervärd åt en hane. Och jag har varit väldigt orolig över det här med kisseriet. Är så rädd att få lägenheten förstörd genom felkissning eller revirmarkering.

Har en otroligt bra uppfödare som hjälper mig genom allt, och finns där för mig hela tiden! Han lovar att ta tillbaka honom om jag nånsin skulle tycka att det blev för jobbigt, och har givit mig tips på hur jag kan undvika revirkissning.

Kissande sker ju även vid parning, både för hona och hane. Så uppfödaren rekommenderade mig att ha katterna instängda i badrummet under den korta tid som honan är här.
Uppfödaren kom och tittade hur jag bodde, och vi kom överens om att badrummet var lite i minsta laget, eftersom honan och hanen kommer vilja vara ifrån varann en liten stund efter parning. Så vi ska använda hallen också. Hon tipsade mig om hur jag kan ”kiss-säkra” hallen.

Jag tycker det känns elakt att ha en katt instängd i ett rum, om det inte är t ex pga sjukdom. Så även i detta fall, det kändes elakt att stänga in katterna där, även om det handlar om bara 2-3 dagar. Men uppfödaren försäkrade mig om att det faktiskt inte var så litet, och det funkar galant. Bara att de vill ha lite mer utrymme då honan får ont när hanen drar ut sin penis.

Men det känns ändå taskigt..
Och att de stänga in dom i flera veckor, månader eller år?!
Nej fy!
Ge ägaren djurförbud, kan jag tycka.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
3

Djurförbud ger man inte om man tror att problemet kan avhjälpas på annat sätt. Det är ett beslut som ligger längre fram i så fall.

Men var finns Mysan i allt det här? Och hur tänker du kring risken för att hon blir stressad av främmande katter, stressad av främmande lukter, stressad av främmande ljud etc?

Hon har ju dessutom utretts medicinskt rätt ordentligt nyligen? Är du inte orolig för att nu dra hem olika sjukdomar till henne?

Det viktigaste är ju att du prioriterar henne, tänker jag.

Är det här den katt du pratade om förut, som någon kompis hade?

Catlady91
0

#8: jo, det är ju sant. Kan det avhjälpas så ska det ju göras först.

Mysan är frisk och kry 😊 hon har fått ett annat foder, och mår nu mycket bättre. Har pratat med veterinär om detta, och de tycker inte det är några problem 😊

Mysan är alltid prio ett här hemma 😊 hon blir inte stressad, vad jag kan se, och det är korta perioder. Hon kommer inte vara med dom heller.

Jag har tagit detta med uppfödaren också, och efter att ha träffat Mysan och jag träffat JumJum(som hanen kallas) så tror vi båda att det är en perfect match 😊 han är lugnet själv, trots sin unga ålder på 6 månader. Han bor med tre honor nu, som slår honom lite då och då nu när han börjar bli könsmogen. Han tar allt med ro.

Och skulle det inte funka av nån anledning, så tar uppfödaren tillbaka honom 😊

Nu minns jag inte vilken katt det var.. Vilken tråd var det?

Uppkatten
1

Nej, det var visst en 2½ årig ragdoll hona som du skrev om då. Blir det inget med den katten nu?

Och inget jourhem för katthemmet?

Uppkatten
2

Ska hankatten och Mysan alltså hållas isär - på heltid?

• Redigerat 2022-07-27 17:44 av Uppkatten
Catlady91
0

#10: nej, det blev inget med den 😊

Nej, har pausat jourhemsskapet tills katten faller i min ägo, om jag vill fortsätta då vill säga. Kollar lite löst efter en större lägenhet.

De kommer inte hållas isär, de kommer leva tillsammans.

Uppkatten
2

OK, men då finns ju t.ex. en smittrisk mellan de honkatter som hanen får besök av och din katt.

Men den risken tycker du kanske att det är värt att ta?

Uppkatten
1

Är det tanken, att hankatten faller i din ägo så småningom?

Catlady91
0

#13: inte lika stor som när jag tar emot jourkatter.
Katterna är testade för sjukdomar innan de kommer till mig för parning. Det är ju en seriös uppfödning.

Ja, tanken är att han blir min om jag vill ha honom efter han lämnat eftersom fem kullar. Alltså gjort fem honor dräktiga.

Uppkatten
3

Nu har inte jag full koll på vilka tester som görs, testar man t.ex. med avseende på kattens coronavirus? För det är väl ett av de virus som är vanligare hos kattuppfödare än bland katter som gått hemlösa ute, om jag inte minns helt fel.

Men så länge som katter passerar ut och in finns förstås en ökad smittorisk, oavsett var katterna kommer ifrån.

Var noga med att skriva tydliga kontrakt på allt så att ni är överens om vad som gäller ang. övertagande av katten, vad som händer om lägenheten blir nedkissad, o.s.v.

Och ha koll på din lill-tjej så att hon mår bra i det här. Det är viktigast.

Catlady91
0

#16: vi har ett bra kontrakt och bra överenskommelse 😊 några innan kattklubb känner dessutom uppfödaren 😊

Jag kommer ha full koll så Mysan inte börjar må dåligt, men det tror jag inte. Han är som den katt jag varit kattvakt åt nu i tre veckor. Han brukar jämöra honom med Ior i Nalle Puh 😋
Mysan flög på honom samma dag som han kom, slog och skrek åt honom. Han backade helt lugnt undan, tog det hela med ro.

Nu, dagarna innan han åkte hem, lekte de till och med lite. Vaknade mitt i natten av att Mysna satt i sängen och slog ner emot honom, och han satt på golvet nedanför och slog emot henne. Det smällde lite i sängen 😋

Uppfödaren träffade Sara(den katt jag var kattvakt åt) och hon höll med mig om att hennes JumJum var väldigt lik honom 😋 lugn och avslappnad, tar allt med ro.